نور سنجی در عکاسی راهنمای کاربردی نقاشی پرتره آموزش کاربردی عکاسی دیجیتال آموزش راینو

خدمات دانشجویی و طراحی کافه دیزاین

آموزش طراحي خودرو اسکچ و راندو (دستی + کامپیوتری) - کلاس‌های حضوری

نمایش نتایج: از 1 به 7 از 7

موضوع: موزه هنرهاي معاصر تهران (كامران ديبا)

  1. "" #1

    Post موزه هنرهاي معاصر تهران (كامران ديبا)

    در طراحی موزه هنرهای معاصر دو دیدگاه مورد بررسی قرار داشت که هر دو آنها به درستی انتخاب و مورد بازبینی قرار گرفتند: یکی در محوطه اطراف سایت بود یعنی پارک لاله (تهران) که یک پارک نسبتا بزرگ است و دیگری مسیر دسترسی به موزه که در کنار یکی از محورهای حرکتی پارک لاله قرار داشت.
    کامران دیبا در طراحی موزه حیاط مرکزی را انتخاب کرد که علاوه بر اینکه یکی از نشانه های معماری ایرانی باشد بتواند به کمک آن فضایی مجزا از پارک را ایجاد کند. علاوه بر آن کامران دیبا با طراحی دید مناسب از حیاط مرکزی به پارک سعی بر برقراری رابطه با پارک نیز دارد. این رابطه در طراحی داخلی نیز با پنجره های دیواری و سقفی حفظ شده است.


    منبع سایت Archnet.org

    کامران دیبا از آن دسته از معمارانی است که با شناختی مناسب از معماری ایرانی و درک مبانی و مفاهیم معمار گونه آن شروع به طراحی می کند. موزه هنرهای معاصر تهران ساختمانی پست مدرنیست است که با بهره گیری از عناصر معماری کهن ایرانی به صورتی مینی مالیستی خود نمایی می کند.
    بادگیرها به وضوح در کالبد و فرم بنا خود نمایی می کنند بادگیرهایی که سابقا نقش تهویه و جریان باد را در ساختمان داشتند اکنون وظیفه انتقال نور به داخل بنا را دارند. نور نیز همانند باد از دل بادگیرها عبور کرده و در دل فضا بخش می شود. سایه ها - نیم سایه ها و نورها به طوری کنار یکدیگر قرار گرفته اند که هر گالری را به بخشی مجزا برای نمایش آثار تبدیل می کند.
    نکته قابل توجه در مسیر حرکت و سیرکولاسیون حرکتی موزه است. مسیر آغازین بازدید کنندگان یک رمپ می باشد که شما را با حرکت دورانی خود به زیر زمین هدایت می کند. مخاطب مجبور به حرکتی آرام (شیب رمپ) و مارپیچ را دارد. گویی دیبا قسط داشته که مخاطب خود را از فضای خارج و نا آرام موزه رها کرده و به سمتی جدا و احساسات درونی خود باز گرداند. در مسیر حرکت کف گالری ها شیب ملایمی دارد که علاوه بر بالا بردن شما (مخالف رمپ ورودی) شما را به سمت محل شروع برای خروج هدایت می کند. آخر کار هم شما بدون متوجه شدن شیب مسیر به یکباره خود را مقابل همان رمپ خواهید دید.













    ویرایش توسط مسعود حبیبی : 10-08-12 در ساعت 03:29
    معماري نور
    www.mihrab.blogfa.com


  2. "" #2

    پیش فرض موزه هنرهای معاصر

    آثار فخر این موزه است همانقدر ناپذیرفتنی استکه این گنج، ۲۷ سال از چشم صاحبان اصلیش که مردم باشند پنهان نگه داشته شدهاست.هیچ موزه‌ای در خاورمیانه نیست و کمتر موزه‌ای در آسیا می‌توان یافت که تنها بابهره‌گیری از مایملک خود قادر به برگزاری چنین یشگاهی باشد.۱۷۰ تابلو از نقاشانیچون مونه، وان‌گوگ، گوگن، پیکاسو، دالی، شاگال تا کلاوس اولدنبرگ و یاسپر جونز و ۱۵مجسمه از هنرمندانی چون آلبرتو جاکومتی و مارکس ارنست مجموعه‌ای است که با مرور آنمی‌توان سیر هنر مدرن را، از اواخر قرن نوزدهم و امپرسیونیستها تا دهه‌ی هفتادمیلادی و آثاری از هنر پاپ، از نزدیک شاهد بود. این گنج پنهان موزه‌ی هنرهای معاصرتهران است که بیش از ربع قرن طول کشید تا به زحمت و دشواری چند پله، فاصله‌یزیرزمین تا گالریهای موزه، را بپیماید. ناگفته نماند که نزدیک به سی سال است چیزیبه این مجموعه افزوده نشده. سال گذشته علیرضا سمیع‌آذر سرپرست موزه به خبرنگارانگفته بود: «این کلکسیون تا دهه ‌٧٠ پيش رفته و پس از انقلاب يك كار هم خريداري نشدهاست موزه‌ی هنرهای معاصر که دو سال پیش از انقلاب افتتاح شد عمارتی است به مساحت ۵هزار متر مربع و کامران دیبا آرشیتکت آن است. او برادر، فرح دیبا، سومین همسر آخرینشاه پهلوی است که در گردآوری این گنجینه نقش اصلی را بر عهده داشته. عمارت موزه درکنار پارک لاله واقع است و محوطه‌ی اطراف آن را مجسمه‌هایی از بزرگان مجسمه‌سازیجهان تزیین می‌کند. سرنوشت اثار این مجموعه از نخستین سالهای پس از انقلاب هموارهموضوع بحث و اغلب مایه‌ی نکرانی هنرمندان و هنردوستان بوده است. بارها زمزمه‌ی فروشیا معاوضه‌ی بخشی از این آثار که «غیرقابل نمایش» قلمداد می‌شوند شنیده شده و چندسال پیش شاهد تعویض اثری از دكونين با صفحاتی از شاهنامه تهماسبی بودیم. یکی ازآخرین مواردی که بحث این گنجیه را پیش کشید طرحی بود که در مباحثات مربوط بهبودجه‌ی سال ۱۳۸۲ مطرح شد. در آن دوران بحث این بود که به وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی اختیار داده شود آثار «غیرقابل نمایش» موزه را بفروشد و از درآمد آن کارهایجدید بخرد. سمیع‌آذر که یکی از طراحان این طرح قلمداد می‌شد مدتی بعد اعلام کرد کهبحث فروش مطرح نبوده و غرض در وهله‌ی اول یافتن راهی برای خرید آثار جدید بوده است.


    طی سالهای گذشته و به مناسبتهای گوناگون نزدیک به ۷۰ درصد این آثار به نمایشگذاشته شده و از هفت سال پیش برخی از آنها برای نمایش در اختیار موزه‌ها ومجموعه‌های جهان قرار گرفته است. همچنین یکسال پیش در چنین روزهایی مجموعه‌ی اینآثار برای خبرنگاران هنری مطبوعات و خبرگزاریها به نمایش گذاشته شد و قرار شد اینگنجینه از آن پس به روی محققان و پژوهشگران گشوده باشد. برخی از تابلوهای اینمجموعه امروز در شمار باارزشترین تابلوهای نوع خود محسوب می‌شوند و بهای این آثارکه زمانی ۱۰ میلیون دلار خریداری شده بود امروز دو میلیارد دلار برآورد می‌شود. بهگفته‌ی مسئولان آنچه از مجموعه آثار خارجی موزه در این نمایشگاه به نمایش درنیامدهتنها شامل ۳ تابلوست. یکی از آنها در انگلیس به نمایش گذاشته شده و ماه نوامبر بهموزه بازمی‌گردد و دو تای دیگر، از جمله اثری از رنوار، به دلیل ناهمخوانی باشئونات اخلاقی «قابل نمایش» نیستند.

  3. "" #3
    کاربر roham-k3 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Oct 2010
    محل سکونت
    Birjand
    نوشته ها
    5

    Post موزه هنرهای معاصر تهران " کامران طباطبایی دیبا "

    ویرایش توسط lady_atieh : 11-01-18 در ساعت 10:59

  4. "" #4
    عضو فعال Anahita10503 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2010
    محل سکونت
    ايران_تهران
    نوشته ها
    301

    Post

    موزه هنرهای معاصر تهران
    یکی از موزه‌های شهر تهران است. این موزه در سال ۱۳۵۶ خورشیدی (۱۹۷۷ میلادی) به کوشش و ابتکار فرح پهلوی در گوشه غربی پارک لاله و در زمینی به مساحت ۲۰۰۰ متر مربع (به جز باغ تندیس‌ها) بنا شد.
    این موزه شامل مهم‌ترین و جامع‌ترین مجموعه از هنر غربی در قارهٔ آسیا است.
    معماری
    معماری موزه مجموعه‌ای است از سنت، مدرنیسم و اندیشه فلسفی که به دست معمار ایرانی کامران دیبا طراحی شده‌است. هشتی، چهارسو و گذرگاه‌ها از جمله عناصر چشم‌نواز این مجموعه بدیع به شمار می‌رود. همچنین تأثیر بادگیرهای یزد بر معماری مجموعه واضح است. هشت نگارخانه موزه که با اختلاف سطحی بی نظیر نسبت به هم بنا شده‌اند، بیننده را در مسیری چرخشی گرداگرد فضای اصلی موزه می‌گردانند؛ این مسیر به گونه‌ای طراحی شده‌است که انتهای هشتمین و آخرین نگارخانه به هشتی یا همان نگارخانه اول باز می‌گردد.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید

نام: 400px-Tmoca.jpg
مشاهده: 1140
حجم: 30.5 کیلو بایت
    در دل هشتی موزه اثری از هنرمند ژاپنی، نوریوکی هاراگوچی قرار دارد که از روغن و پولاد ساخته شده‌است. در میانه یکی از گذرگاه‌ها اثری از هنری مور قرار دارد و فضای سبز اطراف موزه به نام باغ تندیس آثار حجمی هنرمندانی نظیر پرویز تناولی، هنری مور و آلبرتو جاکومتی قرار دارد.
    آثار باغ تندیس
    نام: 90px-Muzehonarm02.jpg نمایش: 8435 اندازه: 4.5 کیلو بایتنام: 120px-Muzehonarm01.jpg نمایش: 8149 اندازه: 4.8 کیلو بایت

    گنجینه
    در گنجینه دائمی موزه بیش از ۳۰۰۰ اثر ارزشمند و یگانه از نخبگان هنرهای تجسمی ایران و جهان نگهداری می‌شود. در سال ۱۳۸۳ و ۱۳۸۴ این گنجینه به طور کامل در نمایشگاهی با عنوان جنبش هنر مدرن، به نمایش درآمد.
    بخش‌های جنبی
    موزه هنرهای معاصر به جز ۸ نگارخانه اصلی، دارای چندین بخش جنبی نیز می‌باشد که از جمله آن‌ها می‌توان به سینماتک، بایگانی و گنجینه آثار هنری، کتابخانه تخصصی، کتابفروشی تخصصی و کافه اشاره کرد.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید

نام: untitled.JPG
مشاهده: 718
حجم: 159.2 کیلو بایتبرای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید

نام: untitled1.JPG
مشاهده: 573
حجم: 149.0 کیلو بایتبرای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید

نام: untitled3.JPG
مشاهده: 580
حجم: 194.1 کیلو بایت
    منبع:http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%...B1%D8%A7%D9%86
    ویرایش توسط orangephoenix : 11-03-05 در ساعت 15:05 دلیل: اصلاح لینکها
    پس اين ها همه اسمش زندگي است
    دلتنگي ها خموشي ها ثانيه ها دقيقه ها

  5. "" #5
    عضو برجسته‌ی معماری iman taha آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Jan 2010
    محل سکونت
    خرابات مغان
    نوشته ها
    3,229
    ویرایش توسط iman taha : 11-03-27 در ساعت 03:17
    موفقیت به سراغ کسانی می آید که آن قدر در تلاشند که وقت نمی کنند دنبال آن بروند.

  6. "" #6
    مدیر معماری و طراحی‌داخلی orangephoenix آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Feb 2009
    محل سکونت
    یه جایی وسط هوا زمین...
    نوشته ها
    2,396

    پیش فرض

    مقاصد دیبا در طراحی این موزه و روش های معمارانه اش برای نمایش آنها:
    • تلفیق هوشمندانه عناصر معماری مدرن با عناصر معماری سنتی ایرانی
    • ایجاد مکانی فرهنگی-اجتماعی برای عموم مردم
    عکسهایی که به سختی گیر آوردم! (منبع عکسها رو الان یادم نیست متاسفانه... مقایسه شون جالبه!)

    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید

نام: Picture4.jpg
مشاهده: 807
حجم: 10.5 کیلو بایتبرای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید

نام: Picture5.jpg
مشاهده: 552
حجم: 15.7 کیلو بایت

    بعضی از تدابیری که دیبا برای تلفیق معماری سنتی ایرانی با معماری مدرن اندیشده :
    • اتصال ساختمان تنها از جانب ورودی به معبر شهری(درونگرا)
    • شکل نورگیرها یادآور بادگیرها در شهرهای سنتی
    • فرو رفتن تدریجی در دل زمین (شهرهای گرم و خشک)
    • بالا و پایین رفتن احجام و نورگیرهای متعدد(بافت سنتی)
    • هم مایه بودن رنگ مصالح نما (ایجاد سیمای سنتی)
    شباهتی که ساختمان این موزه با بنیاد خوان میرو – مرکز مطالعات هنرهای معاصر بارسلون
    ( خوزه لویی سرت) دارد ... عکسهایی از این بنا)

    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید

نام: Picture1.jpg
مشاهده: 534
حجم: 52.7 کیلو بایت

    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید

نام: Picture2.jpg
مشاهده: 489
حجم: 23.8 کیلو بایت

    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید

نام: Picture3.jpg
مشاهده: 434
حجم: 29.4 کیلو بایت

    سرت ادعا کرده که از معماری سنتی شرقی الهام گرفته و اینکه در هردو بنا از بتن اکسپوز استفاده شده و شباهت شکل نورگیرها ، اما عمده ترین تفاوتی که دارن رنگ بتن اوناست، بتن کرم رنگی که توی موزه هنرهای معاصر تهران استفاده شده و تلفیقش با سنگ های بادبر نارنجی یک حالت سنتی به کل بنا بخشیده (البته ارتفاع کم احجام هم بی تاثیر نبودن) ولی کار سرت از بتن سفید که یادآور معماری مدرن هست استفاده شده و همینطور احجام مرتفع اون بیشتر یادآور معماری مدرن هست ، اینجا تاثیر مصالح و بخصوص بتن رنگی توی پرورش ایده دیبا خودش رو مشخص تر نشون میده
    مشنو ای دوست که غیر از تو مرا یاری هست
    یا شــب و روز بجـــــز فـــکر توام کـــاری هست

  7. "" #7
    مدیر طراحی داخلی و معماری ruki.liks آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Dec 2012
    نوشته ها
    251

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •