دعوت به همکاری در زمینه طراحی زیورآلات طلا راهنمای کاربردی نقاشی پرتره راهنمای کاربردی نقاشی پرتره آموزش راینو

خدمات دانشجویی و طراحی کافه دیزاین

آموزش طراحي خودرو اسکچ و راندو (دستی + کامپیوتری) - کلاس‌های حضوری

نمایش نتایج: از 1 به 3 از 3

موضوع: سینما پردیس در پارک ملت

  1. "" #1
    کاربر elahee آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Oct 2011
    محل سکونت
    شیراز
    نوشته ها
    7

    Post سینما پردیس در پارک ملت

    کتاب شاهکارهای طراحی پوستر
    سینما پردیس در پاکار مهندسین معمار رضا دانشمیر و همسر این معماری یک استثنا هست که قاعده را اثبات می کند . قاعده یک سینما این هست که کالبدش پاسخگوی نیازها و رفتارها باشد . بلیط را بیرون از در ورودی می خری . فروشنده هم معمولا بداخلاق است . نگاهت نمی کند و یواش حرف می زند . با صدای بلند دوباره سئوال می کنی و تحقیر می شوی . سینما را با بداخلاقی و اعتراض شروع می کنی و افه ی فروشنده را با افه ی بیشتر پاسخ می دهی . در سالن انتظار منتظر می مانی . با دوست یا دوستانت توی سالن انتظار قرار می گذاری . کاری نداری بکنی و به دیگران خیره می شوی . گوینده ای آغاز فلان فیلم را در فلان سالن اعلام می کند . فیلم را می بینی و درهای خروجی به بیرون باز می شود و اگر ظهر تابستان باشد چشمانت تا مدتی خیره می ماند و هوای گرم گلویت را می فشرد . و اگر هوا بارونی و سرد باشد خیس می شوی ، یخ می کنی . سالن ها می توانند کنار هم یا روی هم قرار گرفته باشند با فضاهای بازی و مشغولیات گوناگون . این سینماها می توانند تمام روزت را پوشش دهند . از این سالن به آن سالن .کمی با عجله ، باید از وقت حداکثر استفاده را برد .
    اما در کار دانشمیر اتفاقات دیگری می افتد که هم می توان گفت نه کالایی است و نه از بینش و ارزش های سرمایه داری پیروی می کند زیرا که سرمایه داری با حداکثر سود در مدت زمان کوتاهتر ، تمام فضاهای خالی را چه در معماری و چه در شهرسازی پر می کند . اما این مجموعه را باید کشف کنی ، اشتباه کنی و شاید غافلگیر شوی . همه چیز برملا و آشکار و مستقیم نیست . باید گردش کرد نگاه کرد و یافت . عجله کار شیطان است . عجله و سرعت زندگی مردمان را به هم ریخته است . یک شهر را باید در آن گشت و گوشه ها و محله های آشکار رو پنهان سر کشید تا آن را شناخت .من از شهر میلان خوشم نمی آید ولی خانمی اهل سیه نا که سالها مقیم میلان است تذکر داد که شهر میلان را کم کم باید کشف کنی ، و اگر بتوانی و موفق شدی آنگاه مانند من عاشق آن می شوی .
    عجله داشتم و نتوانستن . در سینماهای دانشمیر باید گشت و یافت اگر شماره سالنها از روی دیوار برداشته شوند سرگردان می شوی و باید به دنبالش بگردی تا بیابی . و این گشتن و گردش کردن بسیار خوبست . زندگی است . تفریح است . بخشی از یک شهر است اما بخش مفرح آن . بخش اختیار آن نه بخش اجبار آن . اجبار ندارد به سرعت بروی و با دوستانت و یا به تنهایی آن فیلم را ببینی . اختیار داری چند ساعتی را در این مجموعه بگذرانی و به موقع فلان فیلم را ببینی و همان جا هم درباره اش گفتگو کنی .
    کانسپت واندیشه سرمایه داری پشت آن نیست وگنه این همه فضای خالی برای آن همه تفریح و فراغت در آن یافت نمی شد . سرمایه داری هرجای خالی را پر می کند تا از آن مانند یک کالا سود ببرد. کافی است به معماری و به شهر زیبای قرون وسطی بنگریم . می بینیم فضاهای خالی آن در دوران حاکمیت بورژوآزی پر شده است . ایوان ها ، رواق ها ، سابات ها ، دره های درون شهر و خانه ها یا روی حصار شهر سوار شده یا جای آن را گرفته اند یا به همان شکل یا به شکل تازه . حیاط ها ، میدان ها و غیره تقریبا پر شده اند و چند برش به نام بولوار و خیابان جا باز کرده است . وقتی دستشان رسید یک طبقه در بطن گنبد خالی درست کردند و به فروش رساندند و در آن نشستند . یا در شکم خالی کلیسا یک منبع فلزی آب زدند . قانون عرضه و تقاضا و بده بستان است و تقصیر کسی نیست . لابد حلال است و حرام خواری نیست .
    اصلاحات ارضی ، جمعیت شهری و نیاز به جا و سرپناه را زیاد کرده . فضای خالی پر باید گردد . شهر مرتفع باید گردد. بافت محله پاره باید گردد. اما سینما پردیس دانشمیر خلاف جهت رفته ، از منظر نظام سرمایه کاری انقلابی کرده ، از نظر شخصی کاری جسورانه کرده و دلیلش داشتن احساس و روح آزادی است . کسانی که اسیر قید و بند باشند اثری آزادانه به وجود نمی آورند . از این نظر هم یک استثناست . در این وسط کارفرمای دانشمیر هم جزو این استثنا قرار دارد . اما این یکی برحسب اتفاق بوده یا آگاهی ما نمی دانیم . اخلاق حرفه ای خود دانشمیر را هم در این هرج و مرج بد اخلاقی و بی قانونی باید جزو استثناها قرار دهیم . رفته رفته شکل می گیرد و کسانی که در آغاز زیاد از پروژه سر در نمی آورند کم کم بیشتر آن را درک می کنند و تازه می فهمند جریان از چه قرار است و آنگاه کاسه ی داغتر از آش شده از آرشیتکت آرشیتکت تر می شوند و می خواهند اینجا و آنجای پروژه را تغییر دهند.
    معمارانی هستند که تغییرات را به شرط توافق ها و پرداخت ها تقبل می کنند اما پروژه تغییر نمی پذیرد و روی اصول سخت پایبند است و کار را به نتیجه می رساند . کار معمار تنها به خلاقیت و خلق فضا خلاصه نمی شود . مبارزه سرسختانه ای با آغاز فاز اجرایی از پی ریزی به بعد تازه شروع می گرددو اما شکل سیال سینما قرینه نیست و قرینه نبودنش زیباست و آزاد بوده و گرچه از قواعد هندسی پیروی می کند اما آن را برملا نمی کند . اسیر آن باقی نمی ماند ، موج می زند و این عدم تقارن آنرا از یک پروانه یا پاپیون دور می کند.
    شکل هر پدیده ای هم نتیجه تحمیل شرایط بیرونی است و هم نتیجه ی پاسخ به نیازها و رفتارهای درونی . یک کالبد که مجبور است ایرودینامیک باشد نیز حتما قرینه است . اما گوندولای ونیزی تقارن ندارد و کار خودش را بسیار سخت کرده اما از نیازش بوده و تاریخش آنرا توجیه می کند . پارو زن از یک طرف پارو می زند اما منتجه ی حرکت خط راست است زیرا کالبد آن مانند یک موز ، کج و یک وری است ، و یک طرف شکمش کمی برآمده تر است . شکل دراز آن هم فقط در قسمت روی آب شناور است و دو تا گندولا می توانند به آسانی سر پیچ کوچه های آبی کانال ها بچرخند و از کنار هم رد شوند .
    شکل مجموعه سینماها و سالن ها و دیگر عملکردهای پردیس نیز متاثر از فضاهای بیرونی پارک ملت دراز و منعطف است و بالا و پایین می رود و پهن و باریک می شود . با شکافی عمودی که تا آسمان بالا می رود و تنگ واشی را ، شکاف غار اصحاب کهف در نخجوان و طبیعت را به درون می آورد . شکم باز و خالی ورودی اش بسیار بجاست که آنهم تداعی شکلی از طبیعت است . می توانست پر باشد یا پیلوتی باشد اما هویت نمی داشت . به زور خودش را جا نینداخته و در بستر خود راحت قرار گرفته است . ظاهر آراسته و بی دردسری دارد نخواسته با هر قیمتی از آنچه که برایش کفایت می کند زیباتر و جذاب تر باشد . آرایش کرده اما بزک نکرده است . کاکل درست نکرده ، دست به عمل جراحی نزده و چیزی و یا حجمی را فقط برای زیبایی خارجی بوجود نیاورده است . شاید دانشمیر به زیبایی برای زیبایی اعتقادی نداشته باشد . این را باید از خود او پرسید . که نظرش درباره زیبایی چیست . برش عمودی و ساده ی سر و تهش از راحتی و سادگی بینشی از جنس معماری مینیمال دارد . که همانقدر که بیرونش ساده و بی شیله پیله هست درونش پر از حرکت و اتفاق است . چهره اش شفاف است و چیزی پنهان نمی کند . دروغ نمی گوید . اما درون خود سالنهای بسته و سلب را نگه می دارد .

  2. "" #2
    مدیر ارشد lady_atieh آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Sep 2008
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    6,817

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط elahee نمایش پست ها
    [I][FONT=Arial Black][SIZE=4]سینما پردیس در پاکار مهندسین معمار رضا دانشمیر و همسر ...
    به کافه خوش اومدین
    لطفا قبل از زدن تاپیک جدید به چند نکته توجه داشته باشین :
    اولا از زدن مطالب تکراری جدا خوردداری کنین
    دوما منابع مطالب که از خودتون نیست و از جای دیگه کپی می کنین رو حتما ذکر کنین
    سوما قبل از زدن تاپیک جدید از جای درست اون مطمئن بشید
    چهارما مطالب معرفی فضاهای معماری نیاز به عکس دارن

    ضمنا اینا رو هم حتما مطالعه کنین :
    [ame="http://www.cafedexign.com/forumdisplay.php?f=108"]آیین‌نامه - کافه دیزاین | باشگاه طراحان ایران[/ame]
    [ame="http://www.cafedexign.com/showthread.php?t=1008"]راهنمای ساده و جامع تصویری برای استفاده از این سایت - کافه دیزاین | باشگاه طراحان ایران[/ame]
    [ame="http://www.cafedexign.com/showthread.php?t=8952"]تصاویرتان را در خود کافه دیزاین آپلود کنید - کافه دیزاین | باشگاه طراحان ایران[/ame]

  3. "" #3

    پیش فرض پردیس سینمایی پارک ملت ( عکس و پلان )

    پردیس سینمایی پارک ملت که رتبه نخست ساختمان‌های عمومی جایزه معمار ۱۳۸۷ و همچنین عنوان پروژه منتخب در فستیوال ۲۰۰۹ بارسلونا را به خود اختصاص داده، به اعتقاد نگارنده، یکی از آثار شاخص و قابل اعتنای معماری معاصر ایران در سال‌های اخیر است که از نظر نحوه برخورد معمار آن با مقوله طراحی معماری، می‌تواند به عنوان الگویی کارآمد و راهگشا برای تعریف و ارائه هویتی جدید از معماری ایران، مورد توجه نسل جوان معماری کشور قرار گیرد.



    معمار این ساختمان، رضا دانشمیر،دانش‌آموخته دانشگاه علم و صنعت در سال ۱۳۷۰ است که از سال ۱۳۸۳ به همراه همسرش کاترین اسپریدونف، مهندسان مشاور حرکت سیال را تأسیس کرده و در کارهایش همواره بر ارائه آثاری مبتنی بر یک ایده مشخص تأکید ورزیده است.

    برای دیدن ادامه متن و همچنین دانلود عکس ها و پلان های پردیس سینمایی پارک ملت به آدرس پایین مراجعه کنید.

    http://www.farsicad.com/1390/08/pard...mellat-tehran/

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •