دعوت به همکاری در زمینه طراحی زیورآلات طلا راهنمای کاربردی نقاشی پرتره آموزش طراحی بدنه خودرو آموزش راینو

خدمات دانشجویی و طراحی کافه دیزاین

آموزش طراحي خودرو اسکچ و راندو (دستی + کامپیوتری) - کلاس‌های حضوری

صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از 1 به 8 از 18

موضوع: اصول اولیه طراحی بدنه خودرو

  1. "" #1
    کارشناس طراحی خودرو برخورداری آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Apr 2008
    محل سکونت
    کرج
    نوشته ها
    1,765

    پیش فرض اصول اولیه طراحی بدنه خودرو

    ابتدا از پرسپکتیو های اولیه شروع میکنیم. ما 3 نوع پرسپکتیو داریم.
    1- یک نقطه ای 2- دو نقطه ای و 3- سه نقطه ای که فراخور زاویه و نوع
    دیدمون از از اون موضوع یکی از آنها رو انتخاب میکنیم. ابتدا یک نقطه ای
    در همه پرسپکتیو ها ما یک خط افقی داریم که به نام خط افق محسوب
    میشه و تمام خطوط منشعبه از اون و از دو نقطه مشخص انشعاب میگیرن

    به این نقاط نقطه گریز میگوییم.
    اگه یک نقطه رو 1 بنامیم و دیگری رو 2 تداخل خطوط منشعبه از اونها که
    میتونند زاویه های مختلفی هم داشته باشند، گوشه های کار ما رو تشکیل
    میدهند. این خطوط رو محور های اصلی مینامیم Minor Axis و ما محورهای
    دیگه ای هم داریم که اونها رو Major Axis یا محورهای غیر اصلی مینامیم که
    مثلآ در این تصویر میتونه محور منصف بیضی چرخهای ما باشه و گاهآ تابعی از
    محورهای اصلی کار ما نیست. کارمون رو ابتدا در یک مکعب محاطی یا بعبارتی
    Bending box ترسیم میکنیم. این مکعب کمک بسیار شایانی در رسم صحیح
    کار به ما میکنه.
    اما در پرسپکتیو یک نقطه ای ما یک نقطه گریز داریم که تمام خطوط متشکله
    ما از این نقطه خارج میشوند.

    گاهآ ما هرچه به سمت بالا برویم وجه روبرویی ماهم به خودی خود وارد یک پرسپکتیو
    دیگر خواهد شد و شکل ما به پرسپکتیو دو نقطه ای و گاهآ سه نقطه ای نزدیک میشود
    مانند تصویر زیرین عکس بالا.
    به همان صورت که گفته شد ابتدا ما مکعب مناسبمون رو ترسیم میکنیم و بعد شروع به
    ترسیم خودروی مورد نظرمون در این مکعب میکنیم ، به این صورت که در تصور خودمون ما
    شروع میکنیم به برش زدن از نواحی مختلف مکعب. البته نقطه یابی بصورت اصولی کمک
    بسیار زیادی به ما میکنه که به اون هم در آینده پرداخته خواهد شد. به تصویر زیر دقت کنید
    و شما هم برای خودتون با ترسیم مکعب مناسب اقدام به ترسیم خودرو در اون مکعب
    بکنید. ابتدا برای مبتدایان بد نیست که با خودروهای گوشه تیز Hard Edge شروع کنند.

    با ترسیم درست و استفاده از قواعد پرسپکتیو ما میتوانیم تصاویر دقیقتر و معقول تری را
    از سوژه مورد نظر در ذهنمان داشته باشیم . مثال زیر نمونه ای از طراحی یک Interior یا
    فضای داخلی خودرو با شیوه پرسپکتیو دو نقطه ای است.


    تصاویر بالا از سایت www.speedanddesign.net گرفته شده اند و توسط عضوی به نام jmecmore که در آرت سنتر کالیفورنیا مشغول تحصیل میباشد ترسیم شده است.

  2. "" #2
    کارشناس طراحی خودرو برخورداری آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Apr 2008
    محل سکونت
    کرج
    نوشته ها
    1,765

    پیش فرض

    در یک صفحه با رعایت اصول پرسپکتیو سه عنصر مکعب، استوانه و کره را ترسیم کنید.
    حال با قرار دادن یک منبع نور فرضی تاثیر نور بر اجسام رو نشون بدهید. مدیا شما میتونه
    مداد باشه. به تصویر زیر توجه کنید...

    ما با درنظر گرفتن محل منبع نور Light Source که در این تصویر با یک فلش مشخص است
    در هر جسم 3 نوع تاثیر نوری یا روشنایی خواهیم داشت که به ترتیب عبارتند از:
    1- Lightest و یا روشنترین ها
    2- Mid tone یا رنگ های میانه یا سایه روشن ها
    3- Dark و یا تیرگی ها
    که در این تصویر با سه شماره به روشنی و کاملآ قابل دیدن میباشند. نکته مهم تطابق سایه
    و نور با فرم کلی احجام هستند که بسته به نرمی و خشکی آنها میتواند تخط یا قوسدار باشد
    همچنین بازتاب نور بر روی سطح زمینه در این کار یک انعکاس سایه روشن نیز در زیر کره ایجاد
    کرده است. این تمرین را هم میتوانید بر روی کاغذ با مداد و یا مارکر انجام دهید.
    حال یک مکعب و یک استوانه استیل را در ذهن خود تجسم کنید و بر روی کاغذ مانند شکل زیر
    ترسیم کنید.

    در اینجا هم ما تاثیر نور ،‌انعکاس اجسام به خودی خود و انعکاس اجسام در همدیگر را میبینیم.
    همینطور سایه اجسام هم متاثر از انعکاس نور اجسام و انعکاس نور زمینه هم در جاهایی تغییر
    کرده است. حال شما هم این تمرین را میتوانید با همین زاویه و در مراحل بعدی با زاویه های دیگر
    و با اشیاع دیگر انجام دهید. پیش از هر چیز این را متذکر شوم که تمرین زیاد و حوصله و دقت بیشتر
    شما ضامن موفقیت های آینده شما خواهد بود.
    مامعمولآ در یک جسم صیقلی و یا نیمه صیقلی انعکاسی از محیط اطراف به این صورت خواهیم داشت.
    مثال اون رو در یک کره به این صورت میشه نشون داد که در بالای کره انعکاسی از آسمان و یا اتمسفر
    دارم Sky Reflection or Atmosfer Reflection که بدلیل مدور بودن حجم ما در سایه روشن آسمان به
    صورت مدور خواهد بود. همینطور در وسط کره نیز انعکاسی از اتفاقات دوردست در افق را خواهیم داشت
    که به آن Horizon Reflection میگویند.این قسمت از کار با رنگ تیره ترسیم میشود و در وسط این انعکاس
    باریک شده و در کناره ها هم وسیع میگردد. همچنین در پایین کار هم ما یک انعکاس از زمین خواهیم داشت
    که با رنگی تیره تر از رنگ آسمان ترسیم میکنیم. به انعکاس سایه کلی خود کره بر روی زمین نیز توجه کنید
    که در طبیعی جلو دادن آن بی تاثیر نخواهد بود. تمرین زیر را هم انجام دهید.

    تمرین های فوق را برای هفته اول انجام دهید تا به مراحل پیشرفته تر و بالاتر در هفته بعد بپردازیم.
    من برای قرار دادن تمرینهایتان هم یک گالری تاپیک احداث میکنم تا در اون کاراتون را بگذارید و یا سئوال های
    احتمالی رو بپرسید. ضمنا این تاپیک رو به عنوان کلاس درس بدونید، از این رو برای جلوگیری از قراردادن هرنوع
    پستی در آن ، پس از آپلود شدن مطالب هفتگی قفل خواهد شد.
    ضمنآ در آینده مطالب تکمیلی هر عنوان از کلاسها ، جداگانه میتواند اضافه شود، پس دیدن هرازچندگاهی مطالب
    قبلی خالی از لطف نخواهد بود.
    تصاویر بالا از سایت www.speedanddesign.net گرفته شده اند و توسط عضوی به نام jmecmore که در آرت سنتر کالیفورنیا مشغول تحصیل میباشد ترسیم شده است.
    تصویر وسط توسط شخصی بنام DP-Design در همان سایت آپلود شده است. با تشکر از زحمات این عزیزان.

  3. "" #3
    کارشناس طراحی خودرو برخورداری آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Apr 2008
    محل سکونت
    کرج
    نوشته ها
    1,765

    پیش فرض

    درس دوم. ترسیم دقیق تر
    اشتباهی که اکثرآ من توی تمرین بچه ها و کاراشون میبینم اینه که معمولآ تمام مسائل پرسپکتیوی
    پایه رو خوب رعایت میکنند ، اما متاسفانه هنگامی که میخواهند یک یا تمامی چرخهای خودرو را ترسیم
    کنند، الا بختکی و بدون مربع محاطی اقدام به ترسیم یک بیضی میکنند که گاهآ این بیضی یا باریک
    است و یا پهن. بهترین کار اینه که مربع بندینگ باکس یا مربع محاطی اون رو ترسیم کنند و بهد از اون
    اقدام به رسم بیضی دورتادور رینگ و لاستیک بکنند. به این صورت تصویر زیر. معمولآ در پرسپکتیو هایی
    که دید بیشتری از بالا داریم ، محور بیضی ما عمود بر سطح زمین نیست و یکمی مایل تره.

    بیضی ترکیبی از دو کمان بزرگ و دو کمان کوچکه که محور اون زاویه کوچک لوزی محاطی به زاویه دیگر
    کوچک مرتبط میشه. مثل تصویر بالا.
    برای درک بهتر این محور یکبار دیگه عکس درس قبل رو تکرار میکنم و کاربرد محور ماژور اینجا بیشتر مشخص
    میشه.

    این تصویر هم گویای پرسپکتیو خودرو در زوایای مختلفه و امیدوارم تصویرها گویای تمام مطالب باشند.
    در این تصویر زیر شما میتونید با انتقال بلوپرینت بر روی هر سطح از خودرو یا بهتر بگوییم ، مکعب محاطی گرداگرد
    خودرو ، و انتقال نقاط فصل مشترک در دو نما با استفاده از نقطه گریزهای پرسپکتیو ، به نقاط صحیح اونها
    در اون پرسپکتیو پی ببرید.


    حال شما با ترسیم مکعبهایی با زاویه دیدهای مختلف هم سطح زمین Ground Level و ارتفاع متوسط Mid Level
    و ارتفاع بلند High Level Perspective دیدهای مختلفی از یک خودرو داشته باشید و این تمرین رو با یک مدل طرح
    موجود و یا طرح تخیلی انجام بدهید :

    تمرین بالا رو هم با زاویه های دیگه و پرسپکتیو یک و دو نقطه ای دیگر هم میتونید تکرار کنید.


    برای ترسیم بیضی های دیگر که در یک محور هستند و ولی سطح اونها متغیره و جلو عقبند به روش زیر استفاده کنید:


    به این صورت که مرکز آکس و محور چرخ شما یکیست اما دایره های رینگ شما عقب و جلو میشود. مانند تصویر زیر:

    حال اگه از مبحث بیضی و دایره چرخ ها کمی دور بشویم و کلی تر نگاه کنیم گاهآ دوستان تناسبات کلی خورو را فراموش
    میکنند و یا خودروی آنها خیلی دراز و کشیده میشه و یا خیلی کوتاه و به اصطلاح کپل میشه و نمونه اون رو در زیر آوردم
    تا متوجه شوید که چگونه رعایت تناسبات طلایی در خودرو میتونه باعث ترسیم بهتر و معقولانه تر کار شما بشه.
    در اینجا یکنفر با عدم دقت در پرسپکتیو ، اقلب عناصر خودرو را بدون نتاسب ترسیم کرده و درجای خودش قرار نداده . تصویر
    کاملآ گویاست، ببینید که با کمی دقت و حوصله میشه چقدر کار رو بهتر ارائه کرد:



    در تصویر زیر هم شما تفاوت کار در صرف وقت برای بدست آمدن طرح اولیه از اسکیس سریع
    گرفته و با تحمل وقت بیشتر و توجه در دیتایل ها و جزئیات دیگر میتونید به طرح پخته تری برسید.

    تصاویر بالا از سایت www.speedanddesign.net گرفته شده اند و توسط اعضایی با نام های Kakapoopi و Kev-man ترسیم شده است با تشکر از این عزیزان.

  4. "" #4
    عضو ارشد طراحی‌صنعتی idealist آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Dec 2007
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    1,066

    پیش فرض اجزاء در طراحی خودرو

    تاپیکی برای مقالات و یادداشت های مبوط به نقش و کارکرد اجزای مختلف رو در طراحی خودرو

  5. "" #5
    عضو ارشد طراحی‌صنعتی idealist آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Dec 2007
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    1,066

    پیش فرض جنبه های کاربردی و زیبایی مداری شیشه در طراحی خودرو

    طراحان خودرو به دلیل پیشرفت های پیاپی در فناوری های مربوط به ماده ای به نام شیشه، اکنون قادرند از فضاهای شفاف بیشتری در خودروها استفاده کنند. شیشه، نقشی کلیدی در ترکیب شکل ظاهری خودرو ایفا می کند که تعریفی از رابطه بین فضاهای پر و خالی و تضاد بین نواحی تاریک و روشن ارائه می دهد. شیشه به دلیل ویژگی صیقلی بودن و بازتاباندگی زیاد، از طریق بازتابش نور و تصویر اجسام اطراف در قاب ها، شکل ظاهری خودرو را توانمندتر می سازد. سطوح شیشه ای گسترده در فناوری پیشرفته خودرو، جزئی تزئینی به شمار می آیند. اندازه پنجره ها، صرفاً نشانگر نوع شناسی و استایل خودرو نبوده بلکه ادراک راننده و سرنشینان را نیز از فضای داخلی، سرعت و امنیت تعریف می کند. این در حالی است که بعضی از سازندگان به منظور ایجاد فضای داخلی بسته و محفوظ، از سطوح شیشه ای کوچک استفاده می کنند تا بتوانند احساس ایمنی بیشتری را القا کرده و نمای خارجی خودرو را نیز تنومند نشان دهند. از سوی دیگر شیشه بزرگ نیز ممکن است نوعی ویژگی ایمنی تلقی شود. با استفاده از سطوح گسترده شیشه ای، دید راننده افزایش یافته و درک بیشتری از سرعت برای وی میسر می شود و به این ترتیب، با کاهش احساس اطمینان خاطر، راننده در مقابل ریسک های پیش رو مسئوولیت پذیرتر می شود. علاوه بر آن، افزایش تماس دیداری با عابرین یا سرنشینان دیگر وسایل نقلیه، راننده را از لحاظ اجتماعی نسبت به پیامد اقداماتشان حساس تر و آگاه تر می کند.
    محیط داخل خودرو نه فضایی کاملاً خصوصی است و نه فضایی عمومی. می توان با استفاده از شیشه هایی با شفافیت متغیر (الکتروکرومیک) به درجات مختلفی از خلق فضای خصوصی دست یافت. شیشه ها در آینده ای نزدیک کاربردهای بیشتری خواهند یافت. برای مثال، شیشه های گرمکن دار عقب که آنتن رادیو را در خود جای داده اند. شیشه های بازتابنده حرارت، شیشه های نفوذناپذیر و شیشه های آب زدا که به زودی از راه می رسند. با درنظر گرفتن این موضوع که شیشه اکنون می تواند اشکال پیچیده تری را به خود بگیرد، انتظار می رود که به طراحان خودرو در ترکیب بندی اشکال ظاهری خودرو، آزادی عمل بیشتری داده و نقش خود را در طراحی ظاهر خودرو تحمیل کند.
    شفافیت، نقش مشهودی در ترکیب بندی ایفا می کند. خواه موضوع طراحی ساختمان باشد، خواه طراحی صنعتی یا طراحی خودرو.
    سیر تکامل شکل خودرو، همیشه تا حدودی با محدودیت های تحمیل شده از سوی شیشه به عنوان یکی از مواد مورد استفاده در خودرو، دیکته می شود. امروزه حدود 15 تا 20 درصد از سطوح خارجی خودرو از شیشه تشکیل شده است. این میزان رو به افزایش بوده و با پیشرفت های مداوم در صنعت شیشه و معرفی جایگزین های پلاستیکی نظیر پلی کربنات، آزادی عمل بیشتری به طراحان می دهد.


    شیشه، صرف نظر از نقش مهم و اصلی خود در ایجاد سلولی بسته و در عین حال شفاف که شرایط رانندگی را در هر نوع آب و هوایی مهیا می سازد، درگیر برآورده سازی نیازهای زیبایی شناسانه و کابردی گوناگونی در طراحی و استایل خودرو شده است.


    شفافیت و بازتابش؛ فضای پر و خالی:

    نقش شیشه در خودرو با دو ویژگی اصلی و بنیادی آن تعریف می شود: شیشه ماده ای شفاف با بازتابش بالاست. آنچه در اغلب موارد چشم انسان درک می کند چیزی جز ترکیب این دو مشخصه نیست. گرچه این ترکیب ایستا نبوده و با توجه به محیط اطراف و شرایط نوری، یکی از آنها ممکن است بر دیگری فائق آید.

    «والتر گروفیوس» در مقاله ای با عنوان «خلق استاندارد و هنرمندانه خودرو» در 1932، احتمالات گوناگون آینده طراحی هنری خودرو را مورد بحث قرار داده و نوشته است: «امروزه طراحان با فشار زیادی تحقیقات زیربنایی را دنبال می کنند تا عملکرد موضوعاتی که قرار است خلق شوند را درک کرده و از قوانین مشخص ایجاد فرم ها استفاده کنند. این قوانین مربوط به هماهنگی، تناسب، تضاد تاریک و روشن و تعادل و فضای پروخالی است که آنها را منطقاً با رویه های فنی که توسط مهندسان به کار برده می شود همسو می سازد.»
    شیشه، نقشی کلیدی در بنیان این ترکیب بندی دارد. وقتی بازتابش بر شفافیت غلبه می کند، شیشه فضاهای تاریک را در تضاد تاریکی و روشنی که در بالا به آن اشاره شد، ایجاد می کند. در حالی که وقتی وجه شفاف نمود می یابد، شیشه در توازن بین پر و خالی نقش فضای خالی را ایفا می کند. هر دوی این تضادها در ترکیب بندی طراحی قاطعانه عمل می کنند، زیرا وقتی به کار گرفته می شوند، به طوری موثر می توانند خودرویی با خصوصیت مورد نظر را که در واقع بیانگر عملکرد آن است، پدید آورند.


    خودروی مفهومی سیتروئن به نام Osmose
    تحقیقات نشان می دهد که شفافیت خودرو، راننده را از لحاظ اجتماعی آگاه تر می سازد


    استفاده از شیشه های خمیده، امکان ایجاد اشکالی بر مبنای خطوط جریان را فراهم ساخت


    مثال معروف در این زمینه، تناسب بین شیشه و قطعات صلب در خودروهای اسپورت و خودروهای کار کوچک است. در خودروهای اسپورت، سطوح شیشه ای در قیاس با اجزای صلب و مات فلزی، اندازه کوچکتری دارند. پنجره ها، خصوصاً پنجره های جانبی در ارتفاع نهایی محدود خودرو نقش اندکی داشته و از سمت افقی، احساس گسترش بدنه را القا می کنند که معادل است با پویایی و سرعت. کاربرد دقیقاً متضادی در خصوص مسافربرهای درون شهری وجود دارد. این خودروهای کوچک از فضاهای شیشه های بلندتری استفاده می کنند تا به وجه عمودی قوت بخشند و حس دیداری را افزایش داده و تصور فضای گسترده را در ارتفاع نهایی کوتاه تر ایجاد کنند. زبان رسمی مشابهی در ترکیب بندی ظاهری دسته معروف Voitures a vivre MPVهایی (نظیر رنو Espace، و یا حتی فیاتMultipla) کاربرد دارد که به بهترین شکل بیانگر پیام «خودرویی برای زندگی» است.


    رنو Espace


    فیات Multipla


    تناسب بین اجزای صلب و شفاف، تعیین کننده درک کلی از حجم خودرو است. دلیل اصلی اینکه چرا بعضی خودروها، بزرگ تر یا کوچک تر از آنچه که در واقع هستند به نظر می رسند نیز همین است. استفاده مناسب طراح از این مفاهیم، می تواند به فرمی مشخص منجر شود که مشخصه های مورد نظر را با هم یکپارچه می سازد. به عنوان نمونه، لیموزین بزرگی که حجم خود را پنهان می کند (BMW سری 7 و مرسدس کلاس S در نظر بگیرید)، یک خودروی کلاس A که جادارتر از رقیب خود به نظر می رسد، یا خودرویی که گرچه به کلاس مشخصی تعلق دارد، اما تا حدی در کلاس بالاتر بازار شمرده می شود.



    BMW سری 7



    مرسدس بنز S-Class


    طرح هایی از خودرو که بیشتر به جنبه صلب تمایل دارند تا به وجه شفاف، ظاهری عضلانی را به وجود می آورند که نتیجه آن فراهم کردن احساس دیداری استحکام و ایمنی است. صورت قالب طراحی خودروهای آلمانی این گونه است که آنها را با توجه به شکل بدنه، به صورت خودروهایی ایمن و با اطمینان خاطر باز می نمایاند. در نقطه مقابل، در طرح بیشتر خودروهای فرانسوی، از سطوح شیشه ای بزرگ تری استفاده می شود که به بهترین شکل با ویژگی های ملیتی زیبایی مداری آنها متناسب است. تناسب، تنها با هویت ملی محصول مرتبط نیست بلکه هویت مشخص برند را نیز دربر دارد. شیشه های جانبی باریک و کمربندی شکل مترادف با هویت اسپورت آلفارومئو است، درحالی که عکس آن درخصوص پژو/سیتروئن کاربرد دارد.

    گرچه به جز شفافیت، شیشه در بیشتر شرایط نوری یکی از خواص اولیه خود را به عنوان یک ماده آشکار می سازد، سطح صیقلی آن به طور ثابت نور و تصاویر محیط پیرامون را باز می تاباند. همان طور که در دیدگاه معماری فرم اثر ترکیب احجام است، در طراحی خودرو نیز فرم ها از میان سطوح و بازتابش های بدیع شکل می گیرند. سطوح شیشه ای با سطوح فلزی بازتابنده بدنه خودرو با هم وجودی یکپارچه را تشکیل می دهند که با به کارگرفتن بازتابش، شکل نهایی خودرو را تقویت می کنند. بدون شک این موضوع جذاب ترین موضوع درخصوص نقش شیشه در ترکیب طراحی خودرو است. به رغم شباهت های عمومی بین طراحی خودرو و معماری درخصوص اصول اولیه متداول ایجاد فرم، تفاوتی اساسی در استفاده از شیشه در آنها وجود دارد. در حالی که بیشتر مواد ساختمانی (که کاملاً جامدند) سطوح خشن غیر بازتابنده ای دارند و به همین جهت طراحی ساختمان بر سطوح شیشه ای متمرکز است (که فضای شفاف خالی را پوشش می دهد)، موقعیتی کاملاً متفاوت در طراحی خودرو وجود دارد. در اینجا هر دو فضای پر و خالی از مواد بازتابنده تشکیل می شوند، بنابراین خلاقیت فقط شامل تمرکز اجسام شفاف و جامد نیست بلکه همزمان یکپارچگی بازتاب تصاویر را نیز دربر دارد. بازتابش نور و تصاویر به طور ثابت با عبور خودرو تغییر می کند و علاوه برآن قوت بیشتری به حرکت بخشیده و توهمی از تغییر را خلق می کند که بخشی جدایی ناپذیر از طبیعت خیالی یک خودرو است (در واقع، ادراک ما از خودرو با خیال پرداری آمیخته است.)
    در نهایت، با درنظر گرفتن موضوع بازتابش ها، معمولاً در وسایل نقلیه عمومی استفاده گسترده ای از شیشه برای بازتاب تصاویر پیرامون چشم انداز شهری نمود دارد. به این ترتیب، برامدهای نامتناسب دیداری که برخاسته از استفاده از سیستم های حمل و نقل مدرن در محیط های سنتی است، حذف می شود و ترامواهایی مانند آنچه که در شهرهای استراسبورگ و میلان وجود دارند، به طوری متناسب در مراکز شهرهای تاریخی مدفون می شوند.
    ویرایش توسط idealist : 08-07-12 در ساعت 16:08

  6. "" #6
    عضو ارشد طراحی‌صنعتی idealist آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Dec 2007
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    1,066

    پیش فرض جنبه های کاربردی و زیبایی مداری شیشه در طراحی خودرو - بخش دوم

    ادراک فضا، سرعت و ایمنی:
    اندازه پنجره خودروها، تنها بیانگر گونه شناسی و هویت خودرو در ارتباط با استایل آن نمی باشد بلکه علاوه بر آن ادراک ذهنی راننده و سرنشین را از فضای داخلی، سرعت و امنیت شکل می دهد.

    استفاده از شیشه های بزرگ معمولاً در وسایل حمل و نقل کوچک که برای سفرهای روزانه از شهر به حومه آن به کار می روند متداولند تا احساس بزرگی فضا را به طور ذهنی در محیط منقبض داخلی ایجاد کنند. این احساس همچنین در مواردی در انواع دیگری از خودروهای عمومی مانند MPV هایی که پیش تر نیز به آنها اشاره شد کاربرد دارد که استفاده از آنها درخصوص قابلیت های دیداری و اسکان باشد. اغلب ممکن است روشنایی فضای درونی بخشی از هویت برند برای برخی از سازندگان محسوب شود، در حالی که گروه دیگری از آنها، به کارگیری فضای داخلی بسته و محفوظ و ارائه ظاهر خارجی ستبر را که هر دو حس ایمنی بیشتر را القا می کند، ترجیح می دهند. این ویژگی ها که نوعاً در خودروهای معتبر آلمانی نمود دارند، اغلب با استفاده از پنجره های کوچک، چشم انداز محدود و مواد تیره ای که ظاهری برجسته تر دارند، بیان می شوند.
    از سوی دیگر، اندازه پنجره بیانگر درک سرنشین از سرعت است. پنجره های کوچکی که با محدودیت دیداری، اطلاعات تصویری و اشیای متحرک کمتری در اطراف مترادف هستند، باعث ایجاد درک کمتری از سرعت و سفری آرامش بخش می شوند. این خود دلیل دیگری است که چرا خودروهای سریع، پنجره های کوچک تری دارند. گرچه دیدگاه جالب دیگری نیز در مفهوم خودروهای اسپرت نمود دارد که مطابق با آن با به کاربردن سطوح شیشه ای بزرگ سرعت بیشتر احساس می شود و در حالی سبب لذت بردن بیشتر از رانندگی سریع می شود که سرعت نسبی واقعی چندان هم بالا نیست.
    این مفهوم ممکن است به عنوان جنبه ایمنی نیز معرفی شود. وجود نوعی از ایمنی درونی، ذهنی و غیرقابل اندازه گیری را درنظر بگیرید که مستقل از معیارهای قراردادی فعال یا منفعل ایمنی خودرو است. باید گفت ایمنی بیشتر از اینکه به عوامل احساس ذهنی ایمنی مربوط باشد به خودرویی مربوط است که از گرایش راننده به سرعت، جلوگیری کند. با ایجاد دید مناسب برای راننده درک مضاعفی از سرعت برای وی ایجاد می شود که او را در برابر ریسک های پیش رو حساس تر و مسئولیت پذیرتر می سازد.
    دید افزایش یافته به دلایل دیگری نیز مزیت بخش است. افزایش برخورد دیداری با عابرین پیاده و دیگر رانندگان، بویژه درخصوص خودروهای شهری، راننده را از نظر اجتماعی نسبت به تبعات رفتارش حساس تر و آگاه تر می سازد. تحقیقات از دارندگان خودروهای Twingos، فیات 500s، پانداز و نیسان Micras (تصاویر 14 تا 17) در سه شهر سوئیس که توسط «پاسکال آمفوکس» از Ecole Polytechnic Federale لوزان صورت گرفت، نشان داد که رانندگان «کیفیت شهری ویژه ای» را به این نوع خودروها نسبت می دهند. این موضوع دارای جنبه های گوناگونی است. راننده به وسیله محیط جذب شده است. وی به دلیل شفافیت و چالاکی خودرو، احساس برخورد مستقیمی با چشم اندازهای شهری دارد که احساس رابطه ویژه ای را با رانندگان دیگر وسایل حفظ کرده و خودروهای کوچک تر را نیز درنظر نگه می دارد. او همچنین به صورت حقیقی یا خیالی، درگیر گفت و گویی با عابرین می شود. به بیان دیگر، رانندگان خودروهای بزرگ گرایشی نسبت به فاصله، محافظت یا حتی جداسازی از محیط را به نمایش می گذارند. به همین خاطر، می توان این طور نتیجه گرفت که رابطه شکل گرفته ای بین شیشه به عنوان ابزاری شفاف و خلق خودروهایی ایمن ودوست داشتنی وجود دارد.


    نیسان MIcra

    در نهایت، دید مناسب تنها به طرف بیرون نیست بلکه از طریق سایر خودروها نیز درخصوص ایمنی قطعیت دارد زیرا به راننده اجازه می دهد در تراکم ترافیکی ببیند و نسبت به آنچه کمی دورتر از خودروی وی رخ می دهد آگاه باشد تا احتیاط های لازم را لحاظ کرده یا واکنش های سریع تری نشان دهد.


    فضای عمومی و خصوصی:

    هر سازه قابل سکونت، خواه ساکن باشد و خواه متحرک، مرزی فیزیکی بین فضای عمومی و خصوصی به حساب می آید. فضای داخلی منازل در واقع چیزی به جز فضاهایی خصوصی نیستند که امکان انجام فعالیت های شخصی را که برای روح و روان انسان اساسی است، فراهم می آورند و یا به بیانی دیگر، آسایش روحی سازگار با طبیعت انسانی را میسر می سازند. شیشه، وسیله ای است که در صورت تمایل، امکان تماس دیداری محیط داخلی را با فضای خارج میسر می سازد. در حالی که خصوصی سازی برای خانه ها کاملا سازگار است، سایر اماکن شرایط مشابهی ندارند. فضای داخلی خودرو نه می تواند به طور کامل خصوصی باشد و نه یک فضای عمومی محسوب می شود. در شرایط عادی به ویژه هنگامی که در محیط های شهری خودروها بسیار نزدیک به هم در حرکتند، رانندگان و سرنشینان آنها می توانند یکدیگر را ببیند. به سختی می توان از نیاز سرنشینان به فضای خصوصی صرف نظر کرد و این موضوع یکی از مزایای عمده خودروهای شخصی در مقایسه با وسایل حمل و نقل عمومی است. استفاده از شیشه هایی خاص می تواند امکان تماس دیداری محیط داخل خودرو با خارج آن را فراهم سازد. این در حالی است که عکس آن را امکان پذیر نمی سازد. به همین دلیل است که لیموزین های آمریکایی از شیشه های تیره استفاده می کنند تا از دیده شدن رانندگان و سرنشینان خودرو که اغلب اشخاص مهمی هستند جلوگیری شود.

    رانندگی در حالت عمومی، یعنی آنچه را که در شبکه های جاده ای اتفاق می افتد و در تعامل با سایر وسایل نقلیه است، درنظر بگیرید. در این حالت، بحثی اخلاقی درخصوص اینکه راننده باید در معرض کنش های دیداری قرارداشته باشد یا خیر، ایجاد می شود. عایق سازی دیداری بیانگر نوعی رفتار اجتماعی است که بر اثر احتمال آزار به خاطر رفتار غیرقابل قبول، به وجود می آید.
    در برخی مواقع، هنگامی که خونسردی خود را در ترافیک از دست می دهید، آنچنان نگاه توهین آمیزی به رانندگان دیگر می اندازید که حتی با بدترین دشمن خود نیز به این گونه رفتار نمی کنید. بعد از آن، به طور غیرمعمول بعضی از رانندگان به تدریج خشمگین تر شده و سپس تمام چیزی که احساس می کنند، شرم و تمایل به ممانعت از ادامه تماس رودررو است. این نوع رفتار رانندگان که شاید در کشورهای آمریکای لاتین شایع تر باشد، تحت سرفصلی به نام «خودرویی برای یک دوست» به عنوان جزئی از دستورالعملی است که به دانشجویان طراحی آموخته می شود. ایده اصلی این پروژه، در واقع بر این مطلب استوار است که هنگامی که شما با یک خودروی بدون سقف رانندگی می کنید یا حتی از خودروهای عادی استفاده می کنید که نیمی از فضای ظاهری آنها پوشیده از شیشه است، نمی توانید خود را از باقی جهان منفک بپندارید. در اینجا، از شفافیت به عنوان ابزاری برای از بین بردن فضای خصوصی استفاده می شود تا برای راننده آگاهی اجتماعی بیشتری به وجود آورد.
    درست در نقطه مقابل، در مفاهیم طراحی خودرو، نظر دیگری وجود دارد که از شکل ظاهری صلب و تهاجمی استفاده می شود و این مهم با استفاده از سطوح شیشه ای کوچک حاصل می شود. این تناقضات که به تازگی در هر دو منظر پروتوتایپ و خودروهای مفهومی در دوره های طراحی خودرو ارائه می شوند، ممکن است به عنوان واسطه هایی برای بیان روندهای اجتماعی- فرهنگی در عدم قطعیت، حس تدافعی و حتی ترس از آینده ای درنظر گرفته شوند که مصداق این جمله معروف شاعر معروف فرانسوی «پل والری» است که می گوید: «بیش از آن چیزی که قبلاً بوده، نخواهد بود.»
    بنابراین، می توان نتیجه گرفت که نقش شیشه از ماده ای متناقض که از دیدگاهی نامرئی یا بازتاباننده می شود و در عین حال که اجازه عبور نور را می دهد از گذر آب و هوا و انرژی و سروصدا جلوگیری می کند فراتر می رود. جدا از مسئله تفکیک انتخابی که می تواند یک محدودیت باشد یا نباشد، شیشه تمام عمومیت فضا را تعریف می کند، زیرا مرز شفاف بین حریم خصوصی و عمومی است که می تواند رفتارهای اجتماعی را تقویت یا سست نماید.

    خم شیشه؛ خطوط جریان و آیرودینامیک:
    شاید هیچ چیزی در فناوری شیشه، به اندازه خم شیشه ها در ترکیب بندی فرم خودرو تأثیرگذار نبوده است. شیشه های خمیده، تا نقطه ای کلیدی در تاریخ، در مورد دو مفهوم خطوط جریان (به عنوان موضوعی تاریخی) با تأکید بر وجه زیبایی و آیرودینامیک (به عنوان موضوعی علمی برای کاهش نیروی پسا) رشد کرده است.

    مفهوم خطوط جریان در اواخر قرن بیستم نمایان شد. هنگامی که تحقیقات در خصوص خودروهای مسابقه برای افزایش سرعت با کاهش مقاومت هوا آغاز شد و سازندگان خواستند تا شکل ظاهری و استایل خودرو را به عنوان ابزاری برای بهینه سازی فروش آن لحاظ کرده و مصرف کنندگان را از گذراندن نیازمندی های روزمره به فضایی جدید سوق داده و ذائقه آنها را با طعم های جدیدی آشنا کنند. گرچه نخستین خودروهایی که با مفهوم جریان ساخته شده بودند، شیشه های جلویی V شکل داشتند. شیشه های جلو خمیده نیز در ایده های اولیه خودروها از اواخر دهه 30 وارد شدند. در دهه 50، شیشه های جلویی که از کناره ها خمیده بودند، به رغم تمامی دشواری های تولید و مشکلاتی که درخصوص واپیچش نوری به وجود می آوردند، به صورت نماد تجاری گویش زیبایی مداری بر بازار آمریکا حکمرانی می کردند. خطوط جریان برای منتقدین، تقریباً مترادف جمله عامیانه «ساخت دیترویت» محسوب می شد. اروپا، استفاده از شیشه خمیده را بسیار مخفیانه و بی سروصدا دنبال می کرد تا به توازن مناسبی در زیبایی خودرو به عنوان مصداقی از یک مجسمه هنری دست یابد. نتایج این گونه پیکره سازی های حیرت آور نظیر سیتروئن معروف مدل DS19 بدون استفاده از قابلیت های خم در شیشه، به سختی قابل حصول بود. شیشه های خمیده، نمای قسمت بالایی سازه خودرو را به کلی تغییر دادند، امکان افزودن فضای داخلی بیشتر را به اتاق آن خودرو فراهم کرده و برای طراحان این امکان را به وجود آوردند که خطوط بدنه را پیوسته تر و ملایم تر خلق کنند.
    امروزه، هدف تحقیق در زمینه کاهش نیروی پسا، بهینه سازی کارایی است، نه افزایش سرعت. در این مرحله، حتی اگر دغدغه های دهه 70 و 80 نیز برطرف شده باشد، این موضوع با توجیه بوم شناسی و سیاست های زیست محیط، هنوز تازه باقی مانده است. بیانیه رسمی قبلی مرتبط با موضوع خطوط جریان به دو جز تقسیم شده است: از یک سو، شکل قابل تشخیص فیزیکی مطرح است که کمترین مقاومت را در برابر هوا ارائه می کند و از سوی دیگر، فرمی که در واقع به نظر می رسد. بنابراین، طراحی خودرو توانسته است از همگونی و تناسب حجمی و پویایی غیرتهاجمی خطوط جریان، به اشکال گوه ای غیرهمگونی برسد که همچنان آیرودینامیک بوده، اما برای عملکردهای معاصر و نیازهای زیبایی مداری نوین مناسب باشند. در این راستا، خم شیشه از بزرگنمایی گذشته رها و به ابزاری طلایی تبدیل شده است که بینابین چشم پوشی از مقاومت، ظاهری نپیچیده، ساختاری ساده و کیفیت زیبایی مداری قرار دارد.

    شیشه و گونه شناسی خودرو:
    در سطور قبلی، به نقش مشخص شیشه در تعریف تفاوت های گونه شناسی خودرو (از خودروهای شهری و مسافربری گرفته تا انواع خودروهای چندمنظوره MPV و خودروهای اسپورت) اشاره شد. در واقع، برخی موارد اضافی کاربرد شیشه در خودروهای مفهومی را که توسط فرم های جایگزین فرهنگی الهام می شوند، آزمودیم. به سختی می توان مثال بهتری از خودروی شهری Quasar در کاربرد شفافیت در خودروها یافت. این نمونه دهه 60 که در لندن توسط طراح و آرشیتکت معروف «قیصرخان» ارائه شد، در واقع اتاق شیشه ای چرخ داری است که کمترین رویکرد (با بیشترین ضربه) را درخصوص تصویر وسایل نقلیه شهری نشان می دهد. به دلیل فرم شفاف این خودرو که موجب چشم پوشی از شناخت سلول بدنه شده و هر نوع جدایی بین محیط خارجی و داخلی را منسوخ کرده و در عین حال مسافرانی را که لباس های مد روز پوشیده اند، کاملاً در معرض دید قرار می دهد، کاملا با روندهای اجتماعی-فرهنگی معاصر در رقابت است.


    خودروی شهری توسط قیصرخان

    دیدگاه جالب دیگری در زمینه موقعیت های اجتماعی که به طور آشکار توسط ارزش های اجتماعی دوره مشخصی جانبداری می شوند «Kar-a-sutra» ماریو بلینی است که در 1972 ارائه شد. این مفهوم، مربوط به همان چیزی است که طرح MPVهای دهه 80 بر مبنای آن الهام شده است. طرح مذکور با برقراری ارتباط بین زندگی و سفر سر و کاردارد و به خودرو به عنوان یک قلمرو نگاه کرده و ریشه در فرهنگ مدرن غربی دارد. حضور شفافیت و نور در این مفهوم اساسی است.

    مفهومی که در آن، معنای محیط داخلی تطابق پذیر وجود داشته و از تزئیناتی استفاده می کند که به جای مطابقت دادن مردم با آنها، متناسب با موقعیت های اجتماعی ساخته شده اند.
    به نظر می رسد فضاهای شیشه ای بزرگ در آخرین مدل مفهومی خودروی سیتروئن به نام «Osmose» به این منظور به کار گرفته شده اند تا منظور از گونه ای وسیع تر را که احساس مسئولیت بیشتری را در نوع استفاده به همراه دارد برجسته تر سازد. این خودرو به سوی دنیای بیرون گشوده است و وضعیت عابرین پیاده یا سرنشینان سایر وسایل نقلیه را که دائماً در حال تغییرند بازمی نمایاند. این خودروی مسافربری گونه جدیدی از ارتباط بین مسافران و سرنشینان وسایل نقلیه را بنیان می نهد و احساس حرکت را بین مردمی تقسیم می سازد که در محیط هیچ وجه اشتراکی جز حرکت به سمت و سویی واحد ندارد.
    چشم انداز مدرن «خودرویی برای زندگی» مانند آخرین مدل Chappo نیسان به این صورت نمود یافته که از شیشه هایی گسترده روی سقف استفاده شده در حالی که از محصولات مشابه اغلب دو Sunroof دارند.



    نیسان Chappo


    تحقیقات توسعه یافته ای که به نظر می رسد در زمینه نوع شناسی خودروهای جدید در آینده ای نزدیک پدیدار شوند، بر مبنای دوره های طراحی خودرو است که به خوبی بنیان گذاری شده اند. مفهوم ناب استفاده از شیشه را می توان در «وسیله نقلیه کاملا توریستی» کونینگ یافت که در سال 2000 در نمایشگاه فارغ التحصیلان طراحی صنعتی دانشگاه کاونتری ارائه شد. درو تا دور این خودرو با شیشه پوشانده شده بود تا امکان تماشای مناظر اطراف برای جهانگردان میسر باشد. دانشجوی PCA «پییراولیور گارسیا» با خودروی خود به نام «خودرویی برای تماشای لندن» گامی فراتر رفت و شیشه های جلو را با نمایشگرهای تصویر ترکیب کرد تا اطلاعات کاربردی نظیر نقشه ها، تاریخچه ها، موزه ها و... را نیز نمایش دهد. تورکل دومرس از RCA، خودروی خود را که پر از شیشه جلو بود و به کاربران اجازه می داد در تعامل و جست و جوی چشم اندازهای شهری برآیند، بر مبنای پنل های خارجی ای بنیان نهاد که شفافیت متغیر و صفحه های نمایشگر داشتند.

    تحقیق و توسعه در بخش خودرو امروزه به سمت زمینه های تلماتیک، ITSها و بزرگراه های خودکار در حرکت است. اگر خودروها در آینده نزدیک به جای نیاز به راننده به طور خودکار به وسیله سیستم های راهبری هوشمند هدایت شوند، ارتباط دیداری با محیط خارج به منظور رانندگی دیگر موردنیاز نخواهد بود. اما به دلایل اجتماعی و روانی، بسیار بعید است که خودروهایی فاقد هرگونه پنجره نظیر «مفهوم 2096» که توسط بخش طراحی خودروی دانشگاه کاونتری در 1996 به عنوان نمونه ای از خودروهای 100سال آینده ارائه شد، خلق شوند. دقیقاً برعکس، توسعه در اتوماسیون ممکن است امکان استفاده گسترده تر از شیشه را فراهم سازد، زیرا سرنشینان می توانند با خاطری آسوده، از مسافرت و مناظر اطراف لذت ببرند.
    به دلیل پیشرفت های مداوم فنی، شیشه عملکردهای بسیار متنوع تری را نسبت به کاربردهای اولیه عهده دار است: شیشه هایی با شفافیت متغیر (الکتروکرومیک) که درجات قابل تنظیم خصوصی سازی فضای داخلی خودرو را میسر می سازند، شیشه های عقب گرمکن دار که آنتن های رادیویی را دربردارند، شیشه های بازتاباننده گرما که پرتوهای مادون قرمز را بازتابانده و شیشه های ضد نفوذ و آب زدا که بزودی از راه خواهند رسید و آب از روی آنها به بیرون خواهد غلتید. با درنظر گرفتن این موضوع که امروزه شیشه می تواند به اشکال بسیار پیچیده ای تولید شود، انتظار می رود آزادی عمل بیشتری برای طراحان در خلق فرم های خودرو وگونه شناسی آنها فراهم شود و به این وسیله، شیشه نقش خود را در طراحی و استایل خودرو تحمیل کند.

    منبع: http://www.sanatekhodro.com/Template3/News.aspx?NID=1462
    نقل از این جا
    ویرایش توسط idealist : 08-07-12 در ساعت 15:59

  7. "" #7
    عضو برجسته طراحی‌صنعتی و نقاشی parse آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Oct 2008
    محل سکونت
    رم
    نوشته ها
    872

    پیش فرض

    در همین جهان است که دست کم میتوانی امیدوار باشی روزی کلک خودت را بکنی،امیدی که در آن جهان نمیتواند وجود داشته باشد!

  8. "" #8
    عضو برجسته طراحی‌صنعتی و نقاشی parse آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Oct 2008
    محل سکونت
    رم
    نوشته ها
    872

    پیش فرض




    ویرایش توسط parse : 08-12-02 در ساعت 09:54
    در همین جهان است که دست کم میتوانی امیدوار باشی روزی کلک خودت را بکنی،امیدی که در آن جهان نمیتواند وجود داشته باشد!

صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •