دعوت به همکاری در زمینه طراحی زیورآلات طلا راهنمای کاربردی نقاشی پرتره آموزش طراحی بدنه خودرو آموزش راینو

خدمات دانشجویی و طراحی کافه دیزاین

آموزش طراحي خودرو اسکچ و راندو (دستی + کامپیوتری) - کلاس‌های حضوری

صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از 1 به 8 از 9

موضوع: چاپ باتیک

  1. "" #1
    عضو فعال shinshini آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Jul 2009
    نوشته ها
    225

    پیش فرض چاپ باتیک

    چاپ باتیک( کلاقه ای ) و استاد حسین کلاقیچی گنجینه
    " باتیک "، واژه ای جاوه‌ای است و می‌دانیم که جاوه یکی از مهم‌ترین جزایر کشور‌اندونزی – کشوری با بیش از 16000جزیره – است. باتیک به معنای " چاپ مقاوم " است.
    در این هنر، قسمت‌هایی از پارچه را با ماده‌ای مقاوم که مانع از نفوذ رنگ به پارچه می‌شود، می‌پوشانند تا با روشی خاص نقوش دلخواه را بر روی پارچه ایجاد کنند. شروع کار نقاشی و چاپ باتیک به حدود 2000 سال پیش بر می‌گردد. یعنی زمانی که مردم قبایل جاوه کشف کردند که عصاره بعضی درختان از نفوذ رنگ به داخل پارچه جلوگیری می‌کند. بدین‌ترتیب در آغاز یک روش مقاوم ابتدایی بوجود آمد و سپس بتریب به روش نقاشی و چاپ باتیک ايجاد شد.
    پارچه‌های ابتدایی که از غارها و یا قبور فراعنه مصر به دست‌امده است و هم چنین رواج هنر باتیک در میان بومیان جاوه و سوماترا مؤید این مدعاست که هنرِ نقاشی و چاپ پارچه قبل از رنگرزی به وجود آمده است. انسان آن دوره دریافته بود که با گره زدن، دوختن، چین زدن لایه و تا کردن نقاط معینی از پارچه و بعدها با پوشش بخش یا بخش‌هایی از پارچه با ماده مقاوم می تواند از نفوذ رنگ به داخل نقاط مورد نظر جلوگیری کند.
    نوعی از چاپ باتیک که به " کلاقه ای " مشهور است از حدود 500 سال قبل در ایران رواج یافته است. هم اکنون اسکو و تبریز در استان آذربایجان شرقی که از مراکز قدیمی چاپ کلاقه ای محسوب می شوداز مراكز عمده اين هنر است. همچنين تعداد کثیری از هنرمندان جوان و میان سال که شاگردان استاد حسین کلاقیچی گنجینه بوده‌اند این هنر را در برخی دیگر از مناطق کشور به ویژه تهران ادامه می دهند.
    در ایران به طور عمده نقاشی و چاپ باتیک بر روی پارچه ابریشم طبیعی انجام می‌شود. رنگ‌های مورد استفاده درنقاشی و چاپ تا گذشته‌ای نه چندان دور بیشتر رنگ‌ها طبیعی بود ولی در حال حاضر به طور عمده رنگ‌های شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.‌اما در هر حال باید توجه داشت که رنگرزی پارچه باید به صورت سرد انجام پذیرد از این رو رنگ‌های پروسیون( سرد )، ری اکتیو، خمی، بازیک و رمازول که قابلیت رنگرزی در درجه حرارت‌های پایین – تا حدود 25 درجه سانتیگراد – را دارد، انتخاب می شود البته هم اکنون رنگ‌های‌اماده، به صورت خمیر و در ظروفی (تیوپ‌هایی) با‌اندازه‌های مختلف – از انواع و ینزور، پنتل، ساکورا – موجود است. این رنگ‌ها به‌راحتی در آب حل می‌شود و پس از خشک شدن از ثبات کافی برخوردار است و در اثر شستشو از بین نمی رود.


    ماده مقاوم یا واکس با بهره گیری از موادی هم چون پیه، پارافین، موم،کلفن و سقز تهیه می شود. ابزار اصلی کار در نقاشی و چاپ باتیک، انواع قلم مو، لوله‌های هدایت کننده موم (تیان) کلاف چوبی و مهر( قالب‌های چوبی )است.
    با بهره گیری از هنر نقاشی و چاپ باتیک، انواع تابلو، رومیزی، شال، روسری و... تهیه می شود که ارزش کار را ارزیابی نگاره و رنگ‌امیزی، خلاقیت و ابتکار هنرمند، تعیین می کند.
    در ایران، نام باتیک با نام پر افتخار استاد حسین کلاقیچی گنجینه توأم و همراه است. هنرمندی که در آستانه 90 سالگی هم چنان پر شور و با نشاط به‌اموزش و کار فعالانه در این وادی مشغول است. لذا باید دقایق را از زبان گویای او شنید و بس.
    استاد گنجینه درمعرفی و شرح کارهای هنری خود گفت :
    من حسین کلاقیچی گنجینه متولد سال 1296 درشهر گنجه (جمهوری آذربایجان) هستم. چون به درس علاقه نداشتم و علاقه زیادی به باتیک داشتم وارد این هنر شدم. این هنر درخانواده ما موروثی است. پدرم به عمویم یاد داده بود و عمویم به من‌اموزش داد. از این رو از سن 13 سالگی این هنر را شروع کردم. از سال 1310 تا 1324 درشهر تبریز مسئولیت کارخانه چاپ باتیک را بر عهده داشتم.
    در آن زمان آن قدر کارم عالی شده بود که همه می گفتند کار پسر حاج علی اکبر را بدهید به ما. بشر بخل دارد کم و زیاد دارد. خیلی‌ها می‌گفتند این چه کاری است که می‌کنی برو درس بخوان.‌اما من گوش نکردم و در این هنر پیشرفت کردم به‌اندونزی دعوت شدم وقتی کارهایم را دیدند با اینکه‌اندونزی مهد باتیک است ولی خیلی از کارهایم خوششان‌امد و گفتند نمی دانستیم ایران هم چنین کارهایی دارد حتی در جمهوری آذربایجان نیز متعجب شدند.
    نمایشگاه‌های داخلی که درآن شرکت کردم خیلی زیاد است. در تهران. انجمن ایران و فرانسه. سازمان صنایع دستی و اکثر شهرهای ایران که نمایشگاه صنایع دستی در آن برگزار شده من هم همراه با آثارم در آن شرکت کرده‌ام. درنمایشگاه‌های خارج از کشور به‌ترتیب در 1365 ‌ترکیه- آنکارا 1373 ‌اندونزی،1382جمهوری آذربایجان(باکو)شرکت کردم. سال 1370 درجه هنری گرفتم. در سال 1380 از طرف وزارت فرهنگ و‌اموزش عالی درجه دانشیاری دریافت کردم. ضمناً کتابی درزمینه باتیک چاپ کرده‌ام.
    در سال 1348 از طرف دانشکده هنرهای زیبا برای تدریس چاپ سیلک اسکرین دعوت شدم. در دانشگاه‌های الزهرا، هنر، مؤسسه‌اموزش عالی جهاد دانشگاهی( دانشگاه علم و فرهنگی فعلی )مؤسسه‌ آموزش عالی سوره، دانشگاه لویزان و دانشگاه‌های بندر عباس، بوشهر، آبادان، اصفهان، کرمانشاه، شیراز، کرمان، هرمزگان، زنجان، نیشابور و یزد تدریس داشته‌ام.
    استاد گنجینه بنیان‌گذار چاپ سیلک اسکرین در ایران است. خودشان در این زمينه گفته‌اند:
    در سال 1325 به تهران‌آمدم در سال 1334 چاپ سیلک اسکرین را در ایران بنیان گذاری کردم البته بعدها شاگردان زیادی را‌تربیت کردم که تا به‌امروز کار را ادامه داده‌اند.
    استاد گنجینه درباره استفاده از قلم مو در کار چاپ باتیک و ساخت مهرهای چاپ گفتند :
    یک استاد‌اندونزی موادی درست کرده بود که برگ موز را قیچی می کرد، سود سوزآور اضافه کردیم و به ابتکاراتی رسیدیم مثلاً در ایران ابتدا از قالب قلمکار استفاده می کردند بعد یک استاد کار قدیمی قالب‌های سبک‌تر را در کار چاپ به کار گرفت. پدرم ایشان را دعوت کرد و از ایشان یاد گرفت ولی ایشان رمزکار را یاد نمی‌دادند. آنچه را نیز که من از عمویم یاد گرفتم بسیار ابتدایی بود و درپی علاقه و تلاش خودم قالب‌هایی را ساختم که همه تعجب می کردند.
    طراحی اساس کار است و ما طرح‌های قدیمي‌را انتخاب می‌کنیم، تغییراتی در آن ایجاد می‌کنیم بعد روی قالب آن‌ها را پیاده می کنیم تا برای برش‌اماده شود. برای هر طرح بنا به سلیقه خود خطوط را روی طرح اصلی می کشیم تا قالب فلزی را که برای ذخیره نقوش ریزتر است بسازیم. از تخته سه لا استفاده می کنیم. قبلاً قالب فلزی نداشتیم یکی از استادان خیلی ساده این‌ها را ساخته بود ولی من تغییراتی در کار دادم و قالب‌ها سبک‌تر، مناسب‌تر و کاربردی‌تر شد.

    چاپ کلاقه ای را روی ابریشم انجام می‌دهند. آن موقع ابریشم خام را می‌پختند. بعد پارچه‌اماده چاپ می‌شد. درآن زمان پارچه را روی میز می‌انداختند یک آجر نصفه یک طرفش می گذاشتند و یک طرف را در دست می گرفتند و چاپ می‌زدند‌اما وقتی پارچه را بلند می کردند کار جابه جا می‌شد.
    من بعداً کارها را زیر سازی کردم و دوختم اول از نایلون استفاده کردم ولی نایلون لیز می خورد بعداً از توری استفاده کردم. من این کار را یک روز به کارخانه چاپ پارچه در چالوس بردم دیدم و توجه کردم که زیر دستگاه متقال است پرسیدم علت چیست ؟ گفتند : برای این است که پارچه و چاپ جابه جا نشود.
    در اسکو از قیر استفاده می‌کنند بعد کار را در نهایت با نفت می شویند. نفت را گرم می‌کنند تا زودتر شسته شود لذا گاه ثبات در کار بسیار ناچیز است.
    در زمان قدیم از رنگ‌های طبیعی به نام : اسپرک( رنگ لیمویی روشن )، سازغان ( نارنجی )و بغم سیاه استفاده می‌کردند. موادی که من مصرف می کنم در اثر تجربه به دست‌امده است من ابتدا سقز خام را می پزم. اول حباب‌های درشت دارد تا آبش بخار شود کم کم حباب‌ها کوچک‌تر می‌شود و رنگش قهوه‌ای می‌شود. بعد پیه گوسفند را می‌پزم و درنهایت موم را اضافه می‌کنیم تا واکس‌اماده شود.
    در قدیم با زاج سفید پارچه را دندانه می‌دادیم و با هیدرو رنگ بری می‌کردیم. قبل از هیدرو از آهک استفاده می کردم.
    الان از رنگ‌های ری اکتیو و بازیک استفاده می‌کنیم و برا ی تثبیت در ری اکتیو از کربنات دو سود و برای بازیک از زاج سیاه استفاده می‌کنیم.
    استاد درباره فعالیت‌های‌ آموزشی و تبلیغی برای چاپ باتیک گفتند :
    من تا به حال‌ آموزش تلویزیونی نداشتم‌اما فیلم‌هایی برای تلویزیون ازمن ضبط کرده‌اند که در کشورهای‌امریکا، آلمان و سوئیس و البته در ایران پخش شده است که هم درباره زندگی من و هم معرفی کار چاپ باتیک است. از شاگردانم خانم جعفری نژاد، خانم قوامی، آقای خاویان و خانم تقدس نژاد راباید ذکر کنم. خوشحال‌ام که این‌ها را برای نسل آینده‌تربیت کرده‌ام.‌امیدوارم مسئولان به این هنر بها بدهند چون خیلی‌ها دلشان می‌خواهد این هنر را یاد بگیرند و کارگاه‌هایی را برای‌ آموزش ایجاد کنند. سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری باید این هنر را توسعه بدهد.‌امیدوارم نشست‌هایی با حضور استادان تشکیل شود تا دقیقاً کاستی‌ها بررسی شود. همچنين هر هنری را که به آن کم توجهی شده سعی کنند، آن را تقویت کنند.

    ویرایش توسط shinshini : 09-08-04 در ساعت 13:50

  2. "" #2
    عضو فعال pasta آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Dec 2009
    محل سکونت
    به دور از نا اشنایان
    نوشته ها
    421

    Cool

    این چند نمونه از چاپ باتیک
    [i
    برای هر غصه ای وقتی تعیین کن ؛ بعد دیگر فکرش را نکن...!

  3. "" #3
    عضو ارشد طراحی‌لباس Saba آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Dec 2007
    نوشته ها
    1,147
    مخـــاطب شعر های من معشــوقی است که هنوز به دنیــــا نیامده نه تویـــــی که مدتهاست از دنیای من رفتـــــه ای...

  4. "" #4
    عضو فعال shinshini آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Jul 2009
    نوشته ها
    225

    پیش فرض

    اینا کارای اولممه, یعنی خیلی وقت پیش!

    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید

نام: DSC00029.JPG
مشاهده: 357
حجم: 99.0 کیلو بایت برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید

نام: DSC00592.JPG
مشاهده: 228
حجم: 74.6 کیلو بایت


    اینارو با واکس کار کردم,نتونستم بالشتکرو خوب در بیارم ,از ریخت افتاد!

    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید

نام: DSC00444.JPG
مشاهده: 210
حجم: 112.3 کیلو بایت برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید

نام: DSC00534.JPG
مشاهده: 143
حجم: 93.0 کیلو بایت برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید

نام: DSC00535.JPG
مشاهده: 136
حجم: 86.9 کیلو بایت

  5. "" #5
    کارشناس صنایع‌دستی violet&gold آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Jul 2010
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    250

    پیش فرض

    تكنيكها در نقاشي باتيك :
    تكنيكها در نقاشي باتيك عبارت است از :
    الف- قلم مو
    ب- لوله‌هاي هدايت شونده Cantiny يا تاجنيتيك
    پ- روش tieanddye يا باندا
    ث-روش تا عنكبوتي
    ج-نمك یا شکر
    چ-الكل
    الف- قلمو
    در اين شيوه طرح مورد نظر را روي پارچه منتقل مي‌كنند و سپس پارچه را روي ميز پهن كرده توسط قلمو قسمتهايي از طرح را كه مدنظر است با موم مي‌پوشانند. در اين شيوه بازي خطوط قلمو و كلفتي و نازكي خطوط كه با موم گرفته شده است زيبايي فوق‌العاده‌اي به كار مي‌دهد.
    ب- لوله هاي هدايت شونده :
    اعتقاد بر اين است كه cantiny تماماً اختراع جاوه‌اي‌ها مي‌باشد. cantiny و يا همان تاجنتيك، لوله مسي كوچك نازكي است كه به يك كاسه خيلي كوچك كه دهانه تنگي دارد جوش خورده است.
    همچنين يك دسته خيزراني كوتاه نيز به آن منتقل است كه طول آن يازده سانتي‌متر مي‌باشد. اين ظرف مسي از موم مذاب پر مي‌شود و سپس توسط هنرمند طرح‌هاي مورد نظر خود را توسط آن روي پارچه مي‌كشند. لوله‌هاي‌ cantiny اندازه‌هاي مختلفي دارد و براساس ظرافت خطوط، نوع آن را مي‌توان تعيين كرد. از لوله‌هايي با قطر يك ميليمتر براي كارهاي ظريف تا لوله‌هاي عريض براي طرح‌هاي بزرگ وجود دارند. طرح‌هايي كه به صورت راه‌ راه مي‌باشند با cantiny كه لوله‌هاي بيشتري دارد انجام مي‌شود.
    پس از اينكه پارچه به موم آغشته شد با قلم مو رنگهاي مورد نظر را در بين خطوطي كه با موم گرفته شده منتقل‌مي‌كنند.
    پ) tieanddye ( باندانا ) :
    اين تكنيك كه ابتدا در هند انجام شد، بسيار متنوع مي‌باشد و ميتوان طرح‌هاي انتزاعي و غيرهندسي را ايجاد‌كرد. موقعيت در اين روش زياد است و بستگي به هوش و زكاوت و تدابير استادكار دارد. به اين صورت كه با محكم بستن قسمتهايي از پارچه توسط يك نخ محكم و فرو بردن آن به صورت موضعي يا تمامي در محلول رنگ، نقشهايي بر پارچه پياده مي‌شود.
    حال ميتوان قسمتهاي ديگر پارچه را محكم بسته و مجدداً در محلول رنگ فرو برد و در همين حال عمل بستن قسمتهاي ديگر را ادامه و در محلول رنگ ديگر فرو برد. بدين صورت ميتوان ضمن حفظ قسمت يا قسمتهايي از سطح پارچه، رنگهاي تركيبي از دو يا چندين رنگ را در سطح پارچه ايجاد نمود. همان طور كه گفته شد نقش ايجاد كننده آزادانه قابل تغيير است به اين صورت كه ميتوان با روشهاي مختلف تغييرات بسيار جالبي در سطح پارچه ايجاد نمود.
    نقاشي بر روي پارچه‌هاي ابريشمي :
    همانطور كه در قسمتهاي گذشته شيوه واكس براي نقاشي باتيك توضيح داده شد اينك نوبت به اجراي آن و نحوه نقاشي بر روي پارچه مي‌گردد.
    واكس كه آماده كرديم را بر روي حرارت متوسط قرار مي‌دهيم تا واكس گرم باقي بماند. واکس عبارت از:موم عسل +پارافین +سقز
    سپس در همين حال پارچه موردنظر را كه معمولاً ابريشم و گاهي اوقات نيز ساتن به رنگهای مختلف مي باشد را بر روي چهارچوب متحرك توسط پونز یا میخ از هر چهار طرف كشيده و متصل مي‌كنيم تا همانند يك بوم نقاشي گردد. البته اگر قبل از اين مرحله طرح مورد نظر بر روي پارچه ترسيم شود بهتر است.
    بعد از اين دو مرحله ترسيم نقوش و بوم كردن آن بر روي چهارچوب، توسط واكس شروع به ترسيم خطوط و مكانهايي كه نمي‌خواهيم رنگ بر روي آنها قرار گيرد مي‌كنيم.
    بعد از آن طبق مواردي كه گفته شد شروع به رنگ آميزي طرح مي‌كنيم. البته بايد دقت شود رنگ به اندازه اين بوقلمو نباشد كه بر روي كار رنگ پخش شود و از قسمتهاي موم خورده بگذرد و پارچه را لك كند. وقتي كار رنگ‌آميزي به پايان رسيد ميتوان پارچه را مثل لباس و غيره باتيك گيري كرد و شست.
    اگر پارچه‌ ما كوچك باشد مثل دستمال و يا تابلو احتياج به دستگاه باتيك گيري ندارد ميتوان با چند صفحه روزنامه و اطو واكس را از روي پارچه برداشت. به اين ترتيب كه روي ميز يك پارچه نخي نرم، يا چيزي شبيه آن به اندازه پارچه موردنظر پهن كرده چند ورق روزنامه در زير پهن كرده و كار را بر روي آن قرار مي دهيم و بر روي آن نيز چند عدد روزنامه مي‌گذاريم و با اطوي داغ بر روي آن مي‌كشيم به علت حرارتي كه اتو توليد مي‌كند واكسها به حالت مايع روان در مي‌آيد و به چربي روي پارچه از بين رفته و حاله‌اي اطراف طرح ايجاد شده است. براي اينكه تمامي چربي پارچه گرفته شود و پارچه لك نگيرد، پارچه را داخل بنزين چند مرتبه مالش مي‌دهيم تا چربي باقي‌مانده نيز گرفته شود. بعد آن را در جايي قرار مي‌دهيم تا بنزين متصاعد شود، به اين ترتيب كار ما حاضر است

  6. "" #6
    کارشناس صنایع‌دستی violet&gold آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Jul 2010
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    250

    پیش فرض

    ويژگيهاي پارچه براي چاپ باتيك

    پارچه هاي مناسب براي چاپ باتيك بايد داراي دو ويژگي مهم باشد
    رنگرزي آنها در درجه حرارتهاي پايين يعني 30 تا 40 درجه سانتي‌گراد امكان پذير باشد
    در چاپ باتيك به دليل استفاده از واكس بر روي پارچه، در هنگام رنگ‌آميزي وقتي درجه حرارت حمام رنگرزي به 50 درجه سانتي‌گراد و بالاتر مي رسد، واكس موجود روي پارچه جدا شده و سپس خراب شدن نقشهاي ايجاد شده روي پارچه ميشود. از سالهاي گذشته تاكنون از پارچه‌هاي پنبه‌اي و ابريشمي كه در درجه حرارت‌هاي پايين نيز جذب رنگ مطلوبي دارند براي چاپ باتيك استفاده شده است
    پارچه بايد تا حد امكان ظريف باشد
    ظرافت پارچه بايد به حدي باشد كه واكس باتيك امكان عبور از ضخامت پارچه و ظاهر شدن بر روي طرف ديگر آن را داشته باشد. در صورت ضخيم بودن پارچه، واكس امكان عبور از درون آن را پيدا نكرده و فقط يك طرف پارچه را مي‌پوشانند. لذا در هنگام رنگرزي، رنگ از پشت پارچه به قسمتهاي پوشيده شده از واكس نفوذ كرده و سبب از بين‌رفتن نقش ايجاد شده روي آن مي‌گردد. با توجه به دو ويژگي فوق ميتوان گفت كه پارچه‌هاي ابريشمي بهترين شرايط را براي چاپ باتيك را دارا مي‌باشند
    امروزه در ايران و ساير كشورها از اين نوع پارچه براي چاپ باتيك استفاده مي‌شود
    شناخت انواع رنگ‌ها براي رنگرزي ابريشم طبيعي
    رنگهاي مورد استفاده در باتيك انواع مختلفي دارند. براي داشتن رنگ‌هاي شفاف روي پارچه و ماندگاري طولاني‌تر رنگ‌ها، لازم است به حلال اين رنگ‌ها، يعني آب مورد استفاده توجه خاص داشته باشيم. همانطور كه ميدانيد آب‌مصرفي ما داراي املاح معدني فراوان است. اين املاح در حين رنگرزي باعث ناهماهنگ شدن رنگ بر روي پارچه مي‌شوند و به مرور زمان نيز با اجزاي رنگي تركيب شده، با آنها واكنش نشان مي‌دهند و باعث ايجاد لكه‌هاي ناخواسته حاصل از رسوبات اين واكنش‌ها مي‌گردند.
    لذا استفاده از آب سبك و بدون املاح، امري لازم و ضروريست
    رنگها در تقسيم بندي كلي شامل دو گروه رنگهاي طبيعي و رنگ‌هاي شيميايي هستند
    رنگهاي طبيعي نيز خود به دو گروه رنگ‌هاي گياهي و رنگ‌هاي حيواني تقسيم مي‌شوند.
    همچنين رنگ‌هاي شيميايي نيز شامل رنگ‌هاي مستقيم، رنگ‌هاي راكتيو، رنگ‌هاي اسيدي، رنگ‌هاي سپلكس، رنگ‌هاي بازيك و رنگهاي ديگر مي‌باشد
    معروف ترين و پركارترين رنگ‌ها در هنر فن باتيك، رنگهاي بازيك، راكتيو و رنگهاي گياهي مي‌باشند
    اين دسته رنگها چون طي فرايند جوشيدن و حرارت آماده مصرف مي‌شوند، بايد پس از اين كه كاملاً سرد شدند از آنها استفاده نمود، چون ماده مقاوم يا واكس در مقابل حرارت مقاوم نيست و در اثر حرارت رنگ، مقاومت خود را از دست خواهد داد. امروزه نوع ديگري از رنگهاي باتيك نيز در بازار موجود است كه اين رنگها به صورت خمير در ظروف يا تيوپ‌هاي با اندازه‌هاي مختلف موجودند.
    اين رنگها به راحتي در آب حل مي‌شوند و پس از خشك شدن از ثبات كافي برخوردارند و در اثر شست‌ و شو از بين ‌‌‌نمي‌روند.
    برخي رنگ‌هاي موجود در بازار با نام‌هاي تجاري زير موجود مي‌باشند
    Silk LB- Tex tail- Pbeo- Acrylic- Pentel
    من که خودم دومارک pbeo , silk LB امتحان کردم واز هر دو راضیم ولی LBیک چیز دیگه است راستی برای پارچه های ساتن و ابریشمی حتما بگید که برای ابریشم میخوام وبرای پارچه های کتانی باید بگید که برای این نوع پارچه میخوام نگید نگفتم

  7. "" #7
    کارشناس صنایع‌دستی violet&gold آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Jul 2010
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    250

    پیش فرض

    روش آماده سازي واكس
    در قديم براي تهيه واكس از برگ درخت موز و سود سوزآور به همراه خاك رس استفاده ميشد. ولي بعدها براي تهيه واكس از صمغ و موم زنبور عسل و سقز استفاده كردند. اين روش اولين بار به وسيله ايرانيان آغاز شد و شيوه قبلي را از دور خارج ساخت. شيوه كار به اين صورت بود كه با مخلوط مواد بالا سطح پارچه را مي‌پوشانند و سپس طرح مورد نظر را از روي آن مي‌تراشيدند و رنگ مي‌كردند. هنگام رنگرزي، الياف محل‌هاي تراشيده شده رنگ را به خود مي‌گرفت. دوباره روي آنها را با مخلوط بالا مي‌پوشاندند و سپس قسمت‌هاي ديگر را مي‌تراشيدند و رنگ‌مي‌كردند.
    اكنون به جاي صمغ از پارافين به همراه موم و سقز استفاده ميشود. در برخي مناطق از پيه گاو و یا گوسفند نيز به همراه سه ماده قبلي استفاده ميشود كه اين به تكنيك موردنظر و همچنين سردي و گرمي هوا محل بستگي دارد.
    مواد لازم براي تهيه واكس مورد نياز براي نقاشي به شرح زير است
    الف- پارافين 100 گرم
    ب- موم طبيعي خالص 20 گرم
    ج- سقز طبيعي 5 گرم
    ابزار ايجاد نقش به شيوه نقاشي روي پارچه

    پارچه ای (ابریشمی یا ساتن )متناسب با طرح
    طرح مورد نظر
    مداد براي انتقال طرح روي پارچه
    انواع قلمو سر گرد
    ،ترلینگ لوله‌هاي هدايت كننده موم مانند: تيان ، تاجنيتيك
    ميزكار
    چهارچوب ( كلاف چوبي ) براي كشيدن پارچه
    از چهارچوب براي ثابت نگهداشتن پارچه استفاده مي‌كنند و ساختار چهارچوب به صورت يك قاب مربع يا مستطيل شكل با شيارهايي داخل آن است كه ميتوان در اندازه‌هاي مختلف تغيير داد. پارچه با پونز یا میخ سایه بر كلاف چسبانده‌مي‌شود
    ظرف مسي براي گرم كردن واكس
    پالت رنگ براي در دسترس بودن رنگها
    اسفنج
    ظرف آب
    منبع گرما مانند چراغ الکلی
    اتو براي تثبيت و پارافين گيري

  8. "" #8
    کارشناس صنایع‌دستی violet&gold آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Jul 2010
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    250

    پیش فرض

    روش‌هاي تثبيت رنگ

    گاهي جهت تثبيت رنگ تنها حرارت دادن كافيست. بطور كلي حرارت از سه راه مي تواند باعث جذب رنگ شود.
    گرماي خشك
    جابه‌جايي گرما
    تابش مستقيم گرما
    روش‌هايي كه در كارگاههاي كوچك امكان‌پذير است، بخار دادن مي‌باشد.
    د راين صورت كه پس از رنگ شدن پارچه، استفاده از دستگاه بخار باعث مي‌شود قطر الياف حجم بيشتري يابد و رطوبت جذب شده، عمل انتقال مواد به داخل الياف و انجام واكنش شيميايي را با سرعت بيشتري ميسر مي‌سازد. در نهايت اين عمل باعث ثابت شدن رنگ روي پارچه مي‌گردد.
    روش ديگر استفاده از اتوي داغ مي‌باشد. اتوي داغ ضمن تسريع در عمل جذب رنگ به الياف، باعث تثبيت رنگ‌مي‌گردد.
    با اين وجود گروهي از رنگ‌ها نيز با اين دو روش به پارچه كاملاً جذب نمي‌شوند. پس در اين موارد ما نياز به يك ماده شيميايي جهت رسيدن به مقصودمان داريم.
    معمولاً رنگ‌ها هرچه تيره‌تر باشند بايد دقت بيشتر براي جذب شدن آنها به پارچه داشته باشيم.

    روش‌هاي برداشتن واكس از روي پارچه

    برداشتن واكس از روي پارچه ميتواند به يكي از اين 5 روش انجام شود
    روش جوشاندن : قديمي‌ترين راه اينست كه واكس را بجوشانيد. يعني پارچه را در ظرفي كه داخل آن آب در حال جوش است قرار داده و زير و رو كنيد تا پارچه عاري از واكس گردد. سپس ظرف را از روي حرارت برداشته و آب سرد به آن اضافه كنيد. واكس‌ها روي ظرف سفت شده ميتوان براحتي آنها را برداشت و سپس پارچه را بيرون‌آورد
    در صورتي كه هنوز واكس به طور كامل پاك نشده باشد، پارچه را كه در حال جوش است درآورده و در حمام ديگري وارد مي‌كنيم كه حاوي كربنات دو سود مي‌باشد. با اين كار باقي مانده واكس از روي پارچه پاك مي‌شود.
    روش اتو كردن : اين هم روش سنتي ديگري براي برداشتن واكس از روي پارچه مي‌باشد
    ابتدا پارچه را با كاغذهايي مثل روزنامه، لايه‌ لايه پيچيده و سپس بوسيله اتو حرارت مي‌دهيم. واكس مذاب شده و از پارچه جدا مي شود وبه روزنامه ها انتقال می یابد با تکرار کردن این کار تمام واکس را از پارچه پاک میکنیم.
    روش شستشو با آب داغ : پارچه را روي بندد رخت‌ آويز، آويزان كنيد. يك تشت خالي نيز زير آن بگذاريد. سپس بوسيله شلنگ، آب داغ را از روي پارچه هدايت كرده روي آن نگه داريد تا كم كم واكس ذوب شده و جدا‌گردد. به اين طريق آب اضافي و واكس‌هاي مذاب داخل تشت مي‌ريزد
    سپس مقداري صابون كم سود را در كمي آب حل كرده در ظرف میریزیم. دماي محلول آماده بايد 500 باشد زيرا در دماي كمتر چربي موجود در واكس حل نمي‌شود. چند بار پارچه را حركت مي‌دهيم و با دست به خوبي مي‌شوييم. حدود شش تا هشت مرحله اين كار را انجام مي‌دهيم تا ديگر اثري از چربي نماند. بعد از آخرين مرحله با آب سرد شست و شوي نهايي انجام مي‌شود.
    روش بنزين : بنزين بهترين حل كننده لكه چربي است. ميتوان واكس‌ها را بوسيله كارد از روي پارچه بتراشيم و يا با اتو از روي پارچه برداريم و آن را به مدت 20 دقيقه در بنزين غوطه‌ور كنيم. باآن را مالش میدهیم .سپس آن را بيرون آورده و در فضاي باز پهن كنيم تا بوسيله جريان هوا بنزين از روي پارچه بپرد. سپس چندين بار آن را با آب و صابون مي‌شوييم تا بوي بنزين از بين برود. بدين صورت ديگر لكه‌اي از چربي بر روي پارچه باقي نمي‌ماند.
    در اكثر موارد راحت ترين راه براي از بين بردن واكس همين راه است.
    روش پاك كننده‌هاي خشك : روش آخر استفاده از پاك‌ كننده‌هاي خشك است. مثل جوش شيرين و يا نمك و آمونياك يا الكل در اين روش استفاده مي‌شود.
    استفاده از پاك‌ كننده‌هاي خشك در هنر و فن باتيك زياد مورد استفاده قرار نمي‌گيرد، زيرا بازدهي اندكي نسبت به ساير روشها دارد. راحت ترين و مطمئن‌ترين راه، براي زدودن واكس از روي پارچه، استفاده از روش بنزین مي‌باشد.

صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •