نور سنجی در عکاسی راهنمای کاربردی نقاشی پرتره آموزش کاربردی عکاسی دیجیتال آموزش راینو

خدمات دانشجویی و طراحی کافه دیزاین

آموزش طراحي خودرو اسکچ و راندو (دستی + کامپیوتری) - کلاس‌های حضوری

نمایش نتایج: از 1 به 7 از 7

موضوع: باهاوس؛ مدرسه ای که یک سبک معماری شد

  1. "" #1
    عضو فعال pink11 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Oct 2009
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    113

    Arrow باهاوس؛ مدرسه ای که یک سبک معماری شد

    باهاوس نام یک مکتب معماری است که از نام مدرسه هنر و معماری باهاوس در آلمان گرفته شده است. این مدرسه معماری که از سال 1919 تا 1933 فعالیت می کرده است، پیشگام مدرنیسم در معماری بود و دستاوردهای آن هنوز نیز در رشته های هنر و معماری به دانشجویان تدریس می شود. ساختمان و کارگاه های این مدرسه در دو شهر دسائو و وایمار آلمان از سال 1996 در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.
    مدرسه معماری باهاوس که در زبان آلمانی به معنی «خانه معماری» است، در دوران فعالیت چهارده ساله خود در آلمان، در سه شهر مختلف و تحت نظر سه آرشیتکت بزرگ که مدیریت باهاوس را نیز بر عهده داشته اند، فعالیت کرده است. این مدرسه ابتدا از سال 1919 تا 1925 در شهر وایمار، سپس از سال 1925 تا 1932 در دسائو و بالاخره از سال 1932 تا 1933، یعنی زمانی که این مدرسه به دستور حکومت نازی آلمان تعطیل شد، در برلین فعالیت می کرد. مدیریت این مدرسه نیز به ترتیب بر عهده والتر گروپیوس (1919 تا 1928)، هانیس مه یر (1928 تا 1930) و میس وان دروهه (1930 تا 1933) بود.
    باهاوس در سال 1919 توسط والتر گروپیوس در شهر سنتی و قدیمی وایمار تأسیس شد. هدف اولیه از تأسیس مدرسه باهاوس، ایجاد مکانی بود که ترکیبی از مدارس معماری، صنایع دستی (چون نجاری، آهنگری و...) و آکادمی هنری بود.
    گروپیوس اعتقاد داشت که با پایان جنگ جهانی اول، دوره جدیدی از تاریخ آغاز شده است و قصد داشت در مدرسه باهاوس، سبک معماری جدیدی را که بازتابی از این دوران باشد، به وجود بیاورد. به اعتقاد گروپیوس، این سبک معماری که می شد اصول آن را به تمام کالاهای مصرفی تعمیم داد، باید ارزان، کارکردگرا و سازگار با تولید انبوه می بود. گروپیوس برای دستیابی به این هدف، می خواست هنرمندان و صنعت گران را با هم متحد کند تا به محصولی کارکردی و قابل استفاده، و در عین حال با ارزش از لحاظ هنری، دست یابد. این ایده در بیانیه افتتاحیه مدرسه باهاوس به خوبی مشخص است: «ما در پی آنیم که جامعه تازه ای از هنرمندان پدید آوریم تا در میان آن ها دیگر تعصب حرفه ای که اکنون چون دیواری بلند هنرمندان و صنعتگران را از هم جدا می سازد، وجود نداشته باشد.»
    برنامه ریزان مدرسه باهاوس هنرهای زیبا را از صنایع دستی کاربردی ممتاز و متفاوت نمی دانستند و بر این باور بودند که هنر و معماری مدرن باید پاسخگوی نیازها و اقتضائات جامعه صنعتی مدرن باشد و طراحی خوب باید از عهده آزمون های زیباشناختی و مهندسی برآید. ویژگی عمده سبک باهاوس تکیه هر چه بیشتر بر کارکردگرایی، بهره گیری بهینه از خواص مواد و مصالح صنعتی، احتراز از تزئینات تجملی در نمای ساختمان ها و فرآورده های صنعتی بود. دستیابی به نوعی هماهنگی بین ضرورت های کارکردی و کیفیت زیباشناختی، خوش ساختی و خوش ترکیبی محصولات صنعتی از دیگر اهداف موسسان مدرسه باهاوس بود.
    استادان باهاوس بر روی بام باهاوس در دسائو

    برای دیدن نام هر استاد، نشانگر ماوس را روی تصویر آن فرد نگه دارید
    استادان باهاوس به شاگردان خود یاد می دادند که همه چیز را بر مبنای نیازها طراحی کنند و از هیچ عنصری که فاقد کارکرد باشد و تنها جنبه زیباشناسانه داشته باشد استفاده نکنند. در مدرسه باهاوس تاریخ معماری جایی میان دروس دانشجویان نداشتند، چرا که در باهاوس قرار بود همه چیز بر مبنای اصول اولیه معماری و بدون توجه به آثار گذشتگان ساخته شود.
    باهاوس در ابتدا برای تأمین بودجه خود به سوبسیدی که از جمهوری وایمار می گرفت وابسته بود. اما بعد از ایجاد تغییراتی در حکومت محلی وایمار، این مدرسه در سال 1925 به شهر دسائو که بافت صنعتی و شهری بیشتری داشت و با ایده های مدرن مدرسه ی باهاوس هم خوان بود، منتقل شد. پس از انتقال مدرسه باهاوس به دسائو، بخش طراحی صنعتی این مدرسه که مشکل کمتری با حکومت محافظه کار محلی داشتند، در وایمار باقی ماندند. مدرسه طراحی صنعتی باهاوس بعدها نام خود را به دانشکده فنی معماری و مهندسی عمران تغییر داد و از سال 1996 به بعد نیز به نام دانشکده باهاوس آلمان خوانده می شود.
    در سال 1927 سبک باهاوس و آثار آرشیتکت های مشهور آن نمایشگاه معماری اشتوتگارت را که با موضوع خانه سازی برگزار می شد، به شدت تحت تأثیر خود قرار داد. پس از گروپیوس، مدیریت باهاوس را هانس مه یر و سپس میز وان دروهه به عهده گرفتند. با قدرت رسیدن رژیم نازی ها در آلمان و افزایش فشار سیاسی بر این مدرسه، باهاوس در سال 1933 تعطیل شد. حزب نازی و دیگر گروه های فاشیستی آلمان از ابتدا با فعالیت مدرسه باهاوس مخالف بودند و آن را سنگر کمونیسم می دانستند. نویسندگان نازی چون ویلهلم فریک و آلفرد روزنبرگ نیز در نوشته هاشان باهاوس را «غیرآلمانی» می نامیدند و سبک مدرن آن را به باد انتقاد می گرفتند. در واقع باهاوس یکی از مظاهر «هنر منحط» بود که هیتلر و حزب نازی آلمان کمر به نابودی آن بسته بودند.
    از جمله مهم ترین ساختمان ها و آثاری که در طول فعالیت مدرسه باهاوس عمدتاً به دست استادان و مدیران مدرسه ساخته شد می توان به عمارت سامرفیلد و خانه اوته در برلین، خانه اوئرباخ در یانا و برج تریبیون در شیکاگو (که مدرسه باهاوس پس از برنده شدن در یک مسابقه بین المللی طراحی آن را بر عهده گرفت) اشاره کرد. اما مهم ترین بنایی که سبک معماری باهاوس در این دوره در آن متجلی شده است، ساختمان خود مدرسه در دسائو است که توسط والتر گروپیوس، مدیر وقت باهاوس، طراحی شده است.
    پس از به قدرت رسیدن نازی ها و تعطیلی مدرسه باهاوس، مدیران و استادان مدرسه که همه از معماران طراز اول آن زمان بودند، به کشورهای مختلف در اروپای غربی، آمریکا و همچنین اسرائیل مهاجرت کردند. همچنین شماری از معماران باهاوس که به شیکاگو رفته بودند، باهاوس جدید را در این شهر تأسیس کردند و به تربیت معماران جوان ادامه دادند.
    این مسئله کمک قابل توجهی به ترویج سبک معماری باهاوس در سراسر جهان کرد و آن را به گفتمان مسلط در معماری و طراحی صنعتی مدرن تبدیل کرد، چنان که این مکتب هنری امروز نیز همچنان نفوذ جهانی خود را حفظ کرده است.
    منبع: http://www.barayand.ir/id_db/id_lectures/id_lectures_01_Bauhaus.htm
    کافه معماری | سایت تخصصی معماری
    Http://www.caffememari.ir

  2. "" #2

    پیش فرض

    البته مدرسه باهاوس در سال 1885 توسط هانري وان دو ولد تاسيس شد و والتر گروپيوس دومين مدير مدرسه بود .

  3. "" #3

    پیش فرض مدرسه باوهاوس

    باوهاوس را معماري تاسيس واداره ميكرد كه او اعتقاد داشت هدف نهايي تمامي فعاليتهاي خلاقانه ساختن است. گروپيوس بعد از 9سال مدريت جايه خود را به هانس مه ير داد او فردي چپگرا و مخاف هنر بود با امدن او كمنيسم در مدرسه زياد شد به گونه اي شده بود كه در كلاس بحث هاي سياسي شكل ميگرفت مدتي طول نكشيد كه در سال 1930 مه ير مجبور به استفاء شد دانشجويان كمونيست نيز مجبور به ترك مدرسه شدند وميس وندروهه به كار امد سالهاي قم انگيز باوهاوس اغاز شد. مدت كوتاهي پس از بكار امدن ميس نازي ها قدرت كامل را بر دست گرفتند و هيتلر به قدرت رسيد.در اگوست 1933ميس طي بيانيه اي به دانشجويان اعلام كرد كه در اخرين نشست هيئعت علمي مدرسه تصميم به انحلال مدرسه شد. خصومت سوسياليسم ملي با باوهاوس موجب شد مدرسه به سرعت مشهور شود .باوهاوس جديد در سال 1937 در شيكاكو توست موهولي ناگي تاسيس شد.در نهايت مدرسه زبان خاصي را در طراحي ومعماري ايجاد كرد كه از روش هاي سنتي صدها سال گذشته رهايي يافتند اين رهايي مهمترين واصلي ترين دستاورد باوهاوس بود.

  4. "" #4

    پیش فرض سورنا

    مطلب جالبی بود !مرسی !
    چند وقت پیش یه کتابی به دستم رسید در مورد مدرسه باهاوس !فکر میکنم انتشارات سروش دانش اون رو چاپ کرده بود!کار جالبی بود!!فکر میکنم برای هر معماری خوندن سرگذشت این مدرسه لازم باشه !!

  5. "" #5
    مدیر معماری و طراحی‌داخلی orangephoenix آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Feb 2009
    محل سکونت
    یه جایی وسط هوا زمین...
    نوشته ها
    2,396

    پیش فرض ساختمان باهاس در دساو

    در سال 1926 گروپیوس ساختمان جدید مدرسه باهاس را طراحی کرد.
    وی درباره معماری جدید اینگونه می گوید :" یک شی از طریق ماهیتش مشخص می گردد و اگر طوری شکل داده شود که به طرز صحیحی کار کند ، جوهره آن باید مورد تحقیق قرار گیرد و به درستی فهم شود.یک شی باید به هدفش در تمامی مسیرها پاسخ دهد ، که این تکمیل عملکرد در جهت عملی آن است و باید تعمیر شدنی، معتبر و ارزان باشد."
    منبع : کتاب undrestanding architecture

    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید

نام: gropius_bauhaus01.jpg
مشاهده: 428
حجم: 32.7 کیلو بایت

    ساختمان باهاس در دساو یکی از نخستین مواردی بود که معماری مدرن فرصت بروز می یافت.برونو زوی که تجزیه ساختمان را به عوامل عملکردی آن یکی از نشانه های بارز و ستودنی معماری مدرن بر می شمرد ، از این ساختمان یاد می کند که در آن هر عملکردی مانند تدریس در کلاسها ، و کار در کارگاهها و اداره مدرسه به جای آنکه در پشت نمایی یکدست و یکنواخت –مانند ساختمانهای رنسانس- پنهان شود ، هر یک شخصیت خود را یافته است.

    منبع : از زمان و معماری ، منوچهر مزینی ، صفحه 54
    مشنو ای دوست که غیر از تو مرا یاری هست
    یا شــب و روز بجـــــز فـــکر توام کـــاری هست

  6. "" #6
    کارشناس معماری mr.4m4n آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2008
    محل سکونت
    Flower Box
    نوشته ها
    2,363

    پیش فرض آموزش در باهاوس

    آموزش در باهاوس

    در باهاوس يك دانشجو دو استاد داشت؛ يك صنعتگر متخصص فن و يك طراح هنري، تئوريسين هرگاه طرح هايي براي توليد اشياء روزمره ارائه مي كرد، اين طرح ها را با دست مي كشي دند. اما هر دانشجو مي دانست كه اين اشياء چگونه ساخته مي شوند . زيرا يكي از تكاليف او ديدار از كارخانه هاي مختلف و مطالعة فرآيندهاي صنعتي بود . در پاره اي موارد كارگران صنعتي برگزيده با اساتيد باهاوس همكاري مي كردند . اهداف باهاوس : توازن ميان آموزش نظري و آموزش عملي، تماس مستمر با واقعيتهاي حرفه اي، حضور استادان خلاق .


    مشخصات عمومي سبك

    1919 در وايمار آلمان توسط والتر گروپيوس تأسيس شد . با شروع و گسترش تفكر پيشگامان – جنبش باهاوس در سال هاي 1933 باهاوس انقلابي در شكل و فرم محصولات و معماري معاصر مشاهده مي شود پيشگاماني كه ايده ها، تكنيكها، مواد و فرم هاي جديد را تجربه كرده بودند، پديد آوردن فرم هايي كه سمبل عصر ماشين باشند، تربيت همزمان هنرمندان و پيشه وران را جز هدفهاي خود داشتند . دانشجويان به تمرين جسورانة تصوراتشان تشويق مي شدند، اما هرگزمقصودشان را در طراحي گم نمي كردند. از پيشروان اين جنبش مي توان گروپيوس، هنري وان ده ولده، مارسل برونر، ژوهانس ايتن، پل كله، كاندينسكي و موهولي ناگي را نام برد . طراحان باهاوس در اتحاد تصورات خلاق با دانش عملي پيشه وران مؤفق شدندو توانستند احساس جدي دي از عملكرد را تعريف كنند.

    1.شكل، فرم و كاربرد
    فرم توليدات باهاوس در اوج عملكردي خود، ارتباط مستقيمي با كاربرد محصول دارد . به دليل تناسب خطوط پيراموني با فرم كلي، كاربرد محصولات باهاوس آسوده و مطمئن تر است . فرم براي حفظ قابليت هاي توليد ماشين به سوي ساده ترين و سريعترين خطوط روي مي آورد و آن در كاربردي كردن محصول هدايت مي شد.

    2.ارگونومي و عملكرد
    علم ارگونومي در دورة فعاليت باهاوس به گونه اي امروزين تدوين و تبيين نشده بود . ولي مباني و تفكرات اساسي اين علم به صورت بسيار ظريف و صحيح در پيكره هاي محصولات باهاوس مشاهده مي شود . انتظام عناصر هندسي پيكرهها چه در خط راست و چه در خطوط منحني، بر عملكرد اين محصولات از نظر ارگونوميك دلالت دارد . این باور وجود دارد كه محصولات باهاوس نسبت به طرح ها و توليدات دي استيل عملكردي تر و ارگونوميك تر هستند

    3.فرهنگ و زيبايي
    تغييرات فرهنگي - اجتماعي - سياسي - اقتصادي كه در سالهاي فعاليت باهاوس در جهان عارض شد، باعث بروز و ظهور تفكر جديدي از توليدات محصولات شده بود . دراين تفكر، زيبايي در قالبهاي خلاقانه و بسيار عملكردي تعريف مي شد، احساس نويني از عملكرد بيان مي شد . عرصه براي هماهنگي دستاوردهاي ماشين و نيازهاي جديد مهيا مي شد. بي شك باهاوس در قيام فرهنگ و زيبايي نوين و معاصر از پايه هاي اولين است.

    4.ارتباط بصري و نوآوري
    در فرم محصولات صنعتي، ايده هاي نو، تكنيك هاي پيشرو مواد جديد مورد توجه قرار مي گ رفت. اين نوآوريها در ايجاد ارتباط بصري مؤفق تر عمل مي كرد . طراحي در تفكر باهاوس بي زمان باوقار و سنگين بود . باهاوس با طرحهاي خود عصر ماشين را تثبيت تر مي كرد، پيشرواني كه صنعت را با لطافت هنر آشتي مي دادند .
    ........G..4

  7. "" #7
    کارشناس معماری mr.4m4n آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Nov 2008
    محل سکونت
    Flower Box
    نوشته ها
    2,363

    پیش فرض

    برخلاف بوزار كه در قرن هفدهم پايه گذاري شد باوهاوس فرزند قرن بيستم بود و به سال 1919 تاسيس شد. سابقه باوهاوس البته اندكي به پيش از اين سال برمي گردد، زيرا باوهاوس از تركيب دو مدرسه تاسيس شد كه نخستين آنها دانشكدة هنرهاي زيباي ساكسن و ديگري مدرسه هنرهاي كاربردي ساكسن نام داشت. هانري وان ده ولده از سال 1906 تا سال 1915 رياست مدرسه اخير را به عهده داشت كه سابقه اش به اوايل قرن بازمي گشت.
    وان ده ولده به هنگام استعفا، والتر گروپيوس و دو نفر ديگر را براي رياست پيشنهاد كرد كه از آن ميان گروپيوس انتخاب و منصوب شد. فلسفه اصلي باوهاوس آشتي و پيوند هنر و صنعت بود. قبل از گروپيوس، هم وركبوند چنين ايده اي را مطرح كرده بود و هم برنوتات كه از معماران اكسپرسيونيست بود آن را يك سال پيش از تاسيس باوهاوس در برنامه اي براي شوراي مشورتي هنر مطرح كرده بود.
    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید

نام: Gropius_Fagus_Shoe_Factory.jpg
مشاهده: 189
حجم: 136.5 کیلو بایت
    کارخانه فاگوس - والتر گروپیوس
    به راستي ساختمان باوهاوس در دساو، يكي از نخستين مواردي بود كه معماري مدرن فرصت بروز مي يافت.
    برونوزوي كه تجزية ساختمان را به عوامل عملكردي آن (decomposition) يكي از نشانه هاي بارز و ستودني معماري مدرن برمي شمرد، از اين ساختمان ياد مي كند كه در آن هر عملكردي مانند تدريس (در كلاس ها) و كار (در كارگاه ها) و ادارة مدرسه به جاي آنكه در پشت نايي يكدست و يكنواخت- مانند ساختمان هاي رنسانس پنهان شود، هر يك شخصيت خود را يافته است. نكته ديگر دربارة اين ساختمان استفاده از مصالح ساختماني جديد بود. گروپيوس قبلاً هنر خود را در به كارگيري از شيشه و آهن براي پوشاندن پله اي مارپيچي نشان داده بود.
    در آغاز سال 1928 گروپيوس از رياست باوهاوس كناره گرفت و رياست باوهاوس را به هانس ماير، معمار سوئيسي كه از استادان باوهاوس بود و از يك سال پيشتر گروپيوس او را مدير بخش معماري باوهاوس كرده بود واگذار كرد.
    از برجسته ترين كارهاي ماير در اين زمان اين بود كه برنامة معماري باوهاوس را تقويت كرد و شهرسازي را بدان افزود و چند شخصيت تازه از جمله مارت اشتام و لودويگ هيلبر زايمر را به استادان باوهاوس اضافه كرد.
    ميس در سال 1930 رياست باوهاوس را پذيرفت به شرط آن كه در برلين كار را در دفتر معماري خويش ادامه دهد و هفته اي سه روز براي ادارة مدرسه به دساو بيايد كه فاصله چنداني با برلين نداشت.
    موفقيت نازي ها به سال 1932، نازي ها از باوهاوسيان هيچ دلخوش نبودند. با آنكه ميس بي طرفي كامل را در مدرسه رعايت مي كرد، نازي ها ايشان را مخل آرمان هاي توخالي خويش مي ديدند و كمونيست مي دانستند. اين بار فشار آنقدر فزوني گرفت كه باوهاوس به برلين انتقال يافت.
    باوهاوس براي مدتي كوتاه روي آرامش ديد. اما اين آرامش نيز ديري نپاييد و پليس در آوريل 1933 به بهانه تفتيش ناگهان به مدرسه حمله برد و با آن كه چيزي نيافت به انواع مزاحمت ها كار مدرسه را متوقف كرد تا آنكه سرانجام در ژوئن همان سال با رأي اجباري كادر آموزشي باوهاوس براي هميشه تعطيل شد.


    باوهاوس

    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید

نام: bauhaus_03.jpg
مشاهده: 374
حجم: 30.5 کیلو بایت برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید

نام: bauhaus02.jpg
مشاهده: 274
حجم: 33.8 کیلو بایت برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید

نام: bauhaus11.jpg
مشاهده: 365
حجم: 71.3 کیلو بایت

    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید

نام: Bauhaus-Dessau_Fensterfront.JPG
مشاهده: 205
حجم: 95.1 کیلو بایت برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید

نام: Image2793.jpg
مشاهده: 262
حجم: 32.7 کیلو بایت برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید

نام: Bundesarchiv_Bild_183-1987-0204-306,_Dessau,_Bauhaus.jpg
مشاهده: 216
حجم: 74.5 کیلو بایت

    برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید

نام: bauhaus.jpg
مشاهده: 225
حجم: 44.4 کیلو بایت


    آنچه به باوهاوس از آغاز شخصيتي بي نظير داد تنها فلسفه و اساس تدريس آن نبود. آنچه باعث يكتا بودن باوهاوس شد وجود معلماني بي نظير بود استاداني كه هر يك در كار خود از پيشروترين صاحبنظران و صاحبان حرفه در زمانة خود بودند در باوهاوس تدريس كردند.نكته ديگر در اهميت باوهاوس اينكه اين مدرسه تنها محل آموزش نبود بلكه خود در كار طرح و توليد سهيم بود. از ديگر دلايل اعتبار باوهاوس آنكه چون جوان بود و توسط نسلي پايه گذاري شد و به زندگي- اگر چه براي مدتي كوتاه- ادامه داد كه هم در روزگار مدرن متولد شده و نشو و نما يافته بودند به زبان روزگار خود سخن مي گفت و براي جوانان و ترقي خواهان جاذبه اي داشت كه تا سال ها ادامه يافت.

    ........G..4

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •